Szukaj na tym blogu

środa, 22 marca 2017

SUBIEKTYWNIE (TSF) – PARTYTURA ŻYCIA



Światło konkurowało tu z kolorem. Scena teatru – ta eksponowana, od frontu oraz od kulis, z nieładem zaplecza. Na scenie orgia kontrastów, im silniejsze światło tym mocniejszy cień będący jego przeciwieństwem. W kulisach króluje czerń, głęboka, niemal namacalna, wchłaniająca detale i wsysająca myśli. Tu walka toczy się nie o pierwszeństwo, o zaistnienie, o dostrzeżenie, o brawa, ale raczej o przetrwanie. O ciągłość, kontynuację – nawet w cieniu i bez poklasku.
W chaosie czerni jest wyraźna wskazówka – partytura, jak scenariusz życia. Co prawda nie ma dyrygenta – gdzieś odszedł, zniknął. Z nim łatwiej. Czy poradzimy sobie bez niego? Mnie udało się odnaleźć nuty życia, pogubione na chwilę.

Scena zachłystuje się chwilą, kulisy oddychają – trwaniem. Rytmicznie i bez patosu. Zdarzają się w tym trwaniu wzloty i upadki, są zapisane na osi życia.



Etapy – ich wspomnienia zatrzymane, jak stacje, w szeregu krzeseł. Każde z nich jest symbolem zatrzymania się – celowego, wymuszonego albo  przypadkowego, z inspiracji tak  zwanych życiowych okoliczności. Te okoliczności, przypadki, stacje i wspomnienia to nasz życiowy bagaż. Zapakowany, zawsze z nami. Kumulowany lub trwoniony, będący kapitałem lub przekleństwem, różnie bywa. Nie da się go ani zmaterializować ani wyrzucić.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.