KIEDY?
25 listopada, od godz. 10.00
GDZIE?
CO?
JUŻ SZÓSTA edycja konferencji
ZABYTKI TORUŃSKIE MŁODSZEGO POKOLENIA
(ale mamy tempo!)
pt. ARCHITEKTURA SAKRALNA PO 1945 ROKU
Tym razem poświęcona naprawdę „(naj)młodszym pokoleniu”
– architekturze sakralnej obecnej w przestrzeni miasta od lat
zaledwie kilkunastu, kilkudziesięciu. Cezura 1945 roku określa
głównie uwarunkowania epoki – ideologiczne, kulturowe, a bodaj na
końcu – stylowe.
O CZYM I KTO? - wprowadzenie
Jakie
są nasze powojenne kościoły? Jak możliwy
był rozwój architektury sakralnej w świeckim państwie? –
zastanawia się krytyczka architektury Anna Cymer. Tak pisze o warszawskich realizacjach: Hangary
dla samolotów, statki kosmiczne, fabryczne magazyny, betonowe bunkry
– z takimi określeniami można się zetknąć w kontekście
powojennej architektury sakralnej. Choć nie wszystkie zbudowane po
1945 roku kościoły są udane, panująca o nich zła opinia nie jest
zasłużona.
Ideologiczny
„klimat” w omawianym okresie sprawił, że wznoszenie
kościoła było najbardziej społecznym rodzajem budowy w Polsce.
Gromadzenie środków, zarządzanie talentami, organizacja budowy –
prawdziwe know-how dla crowdfundingu albo konsultacji społecznych,
jak
pisze Kuba Snopek,
jeden z autorów projektu ARCHITEKTURA VII DNIA,
zawierającego informacje o wszystkich powojennych kościołach w
Polsce, w liczbie 3 781, oraz podsumowanie w kontekście historycznym
jako swego rodzaju fenomenu socjologicznego. Skalę liczebności i
tempo budowy kościołów uzmysławia statystyka z czasu rządów Wojciecha Jaruzelskiego: rozpoczęto
budowę 1 126 świątyń, czyli średnio: 125 gmachów rocznie;
budowa nowego kościoła rozpoczynała się co 3 dni...
Jest jeszcze kwestia jakości / stylu – znajdziemy w Polsce
realizacje wysokiej i dobrej, przeciętnej i kiepskiej klasy, ale też
i takie, które – zdaniem internautów – zasługują na
antynagrodę architektoniczną, zwaną Makabryłą.
Po powitaniu wystąpią Tuzy = wprowadzenie w problematykę:
-- Kuba
Snopek, Iza Cichońska, Karolina Popera, Fundacja Bęc Zmiana,
Architektura VII
dnia – pełny przewodnik po polskiej powojennej architekturze
sakralnej
-- Anna
Cymer, Gest
polityczny czy wyraz wiary? Rozwój architektury sakralnej w świeckim
państwie. Jak to było możliwe?
O CZYM I KTO? - toruńskie konkrety
A
jakie są nasze kościoły? Sakro-kicz
czy oryginalna estetyka? Jakie
mogłyby być?
Rozpoczniemy
od wątków z czasów wcześniejszych, bo okresu… baroku. Chodzi o
świątynie: pw. św. św. Piotra i Pawła (Podgórz) oraz pw. Ducha
Świętego; jednak nie o architekturę, a odpowiednio: współczesną
dekorację malarską w kościele poreformackim (czy sztuka now/sz/a
ma prawo ingerować w zabytek?) oraz okoliczności przejęcia
poniemieckiej świątyni staromiejskiej gminy ewangelickiej
przez oo. jezuitów w 1945 roku. Taki to
trochę chichot historii, bowiem oo. jezuici objęli kościół
wzniesiony staraniem ewangelików (po usunięciu ich z kościoła
Mariackiego na mocy wyroku sądowego w sprawie tumultu 1724 roku),
których przedstawicieli (tj. winowajców) wcześniej, podczas tego
procesu, namawiali do nawrócenia na katolicyzm w zamian za
łagodniejsze potraktowanie.
godz. 11.30
-- Wojciech
Sławiński, Kolegium Jagiellońskie w Toruniu, W
czyje ręce? Powojenny spór o staromiejski kościół poewangelicki
(poniemiecki) w Toruniu
-- Agata
Rissmann, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Współczesne
dekoracje ścienne w
kościele franciszkanów pw. św. św. Piotra i Pawła w Toruniu
-- Cezary
Lisowski, Realizacje
architektoniczne toruńskich redemptorystów
-- Emilia
Ziółkowska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Sakro-kicz
czy oryginalna estetyka? Postmodernizm w architekturze toruńskich
kościołów
Dyskusja
Przerwa
kawowa
W drugiej części spotkania poznamy
dwie realizacje architektoniczne oo. redemptorystów, architekturę
wybranych świątyń służących mieszkańcom
PRL-owskich osiedli z wielkiej płyty, architektoniczne kreacje prof. Jana Tajchmana. Ciekawe będą próby
podsumowania dotyczące klasy artystycznej sakralnych budowli naszego
miasta.
godz. 13.00
-- Marta
Kołacz,
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, „Szlachetna
prostota”. Architektura kościoła pw. św. Michała Archanioła i
bł. ks. Bronisława Markiewicza w Toruniu
-- Marcin
Ceglarski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Jakub Polak, Kościoły
dla mieszkańców osiedli z wielkiej płyty – analiza porównawcza
szaty architektonicznej kościołów pw. św. Maksymiliana Marii
Kolbego i pw. Matki Bożej Królowej Polski
-- Błażej
Ciarkowski,
Politechnika
Łódzka,
Konserwacja i kreacja. Sakralne realizacje Jana Tajchmana w Toruniu
-- Przemysław
Gawęda, Marcin Sajdak, Pracownia Reżyserii Architektury Archigeum,
Architektura
sakralna Torunia – co poszło nie tak?
Na finał tradycyjna prezentacja fotografii
zaprzyjaźnionych z nami – i młodszym pokoleniem 😊 –
Spacerowiczów (Toruńskie Spacery Fotograficzne). Finał (około)
godz. 15.00.
|
Zastanawiamy się, jaka jest architektura? A jakie są kościoły w swoich społecznościach - żywe czy nie? |
CZYLI:
---
szukamy info w toruniarni
---
spotykamy się w sobotę 25 XI o godz. 10.00, w Bibliotece
Diecezjalnej
---
w celu nabycia książek zabieramy TORBY i środki płatnicze.
Tym razem będą WSZYSTKIE tomy
„młodszego pokolenia”, bo w sprzedaży pomaga nam Aldony Mackiewicz Toruński Antykwariat Księgarski (ul. Wysoka 16), (podobnie jak podczas V Kiermaszu Książki Regionalnej; już teraz dzięx!). Tym razem karty płatnicze honorujemy!
---
w drodze powrotnej zaczynamy czytanie 😊
--- Chciałam napisać: i wymyślanie kolejnych tematów konferencji, ale
te mam przygotowane, łącznie z wstępnymi propozycjami zagadnień /
autorów, na trzy kolejne = na półtora roku. I dalej pomysły
pączkują… (Kto to
wytrzyma...? 😉)
|
Łączność (prawie) bezpośrednia... Fot. Katarzyna Rubiszewska |
ORGANIZATORZY:
Toruński
Oddział Stowarzyszenie Historyków Sztuki
- obchodzący w tym roku 70. urodziny 😌 (1947-2007)
Partnerzy:
WBP Książnica Kopernikańska,
Centrum Dialogu – Biblioteka
Diecezjalna w Toruniu,
Toruński Antykwariat Księgarski