Począwszy
od września 1930 roku w Toruniu w
kolejnych kinach oferowane były filmy dźwiękowe.
Wymagało to znacznych nakładów
finansowych od właścicieli kin, ale i zrozumienia tej nowości – nie przez
wszystkich akceptowanej, przez i kiniarzy i widzów. Pierwszy seans dźwiękowca
miał miejsce w Palace, 12 września 1930 roku. (Było już o tym co nieco.)
W styczniu 1931 roku zainstalowanie aparatury dźwiękowej anonsowało Corso, jednak wyprzedził je Lux (d. Słońce, marzec 1931 r.). Aparaturę dźwiękowo-muzyczną marki Elektrofon (elektrofon to synchronizator, zapewniający zgodność obrazu z dźwiękiem) uruchomiono w Corso dopiero we wrześniu 1931 roku, choć nie oznaczało to rezygnacji z wyświetlania filmów niemych. Te wciąż cieszyły się uznaniem konserwatywnej części publiczności.
Warto wiedzieć, że rodzaj zainstalowanego systemu dźwiękowego w pewnym sensie narzucał rodzaj repertuaru, bo „talkiesy” można było odtwarzać tylko na aparatach tego systemu dźwiękowego, w jakim zostały zarejestrowane. Dostępne były aparaty: systemu płytowego poznańskiej firmy Elektrofon, amerykańskiej firmy Pacent oraz amerykański firmy Western Electric – najlepszy i najpopularniejszy.
Nagrywanie dźwięku przez amerykańskich filmowców. Wielkopolska Ilustracja, 2.06.1929. |
W styczniu 1931 roku zainstalowanie aparatury dźwiękowej anonsowało Corso, jednak wyprzedził je Lux (d. Słońce, marzec 1931 r.). Aparaturę dźwiękowo-muzyczną marki Elektrofon (elektrofon to synchronizator, zapewniający zgodność obrazu z dźwiękiem) uruchomiono w Corso dopiero we wrześniu 1931 roku, choć nie oznaczało to rezygnacji z wyświetlania filmów niemych. Te wciąż cieszyły się uznaniem konserwatywnej części publiczności.
Fotos
z filmu „Kawiarenka” z Mauricem (wówczas Maurycym) Chevalierem. Słowo Pomorskie, 26.04.1931. |
Reklama polskiego dźwiękowca w Luxie. Słowo Pomorskie, 31.10.1931. |
Warto wiedzieć, że rodzaj zainstalowanego systemu dźwiękowego w pewnym sensie narzucał rodzaj repertuaru, bo „talkiesy” można było odtwarzać tylko na aparatach tego systemu dźwiękowego, w jakim zostały zarejestrowane. Dostępne były aparaty: systemu płytowego poznańskiej firmy Elektrofon, amerykańskiej firmy Pacent oraz amerykański firmy Western Electric – najlepszy i najpopularniejszy.
(Z mojej książki
„TORUŃSKIE TEATRY ŚWIETLNE, CZYLI KINA, WYTWÓRCZOŚĆ
FILMOWA
I MIEJSCOWE GWIAZDY 1896-1939.
O kulturze czasu wolnego dawnych torunian”)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz