Herb Podgórza z czasów pruskich. |
Wystawowa podróż w czasie była zaledwie mini
impresją z życia podgórzan, cywilów i wojskowych, z 2 połowy XIX w. po kres
samodzielności miasta (1938) i rok 1945. Pokazaliśmy co nieco na temat:
magistratu i infrastruktury, szkoły, poligonu artyleryjskiego, pomników, browaru,
kultury i rozrywki, miejsc i ludzi, fotografów, także nazw ulic. Te i inne wątki czekają
na rozwinięcie. Czekają w kolejce na badania i opracowanie...
Kilka kolejnych postów PODGÓRZANI 😉 przygotuję na podstawie kwerendy w Archiwum Państwowym (dziękuję APT!) oraz materiału z wystawy – dla czytelników, którzy do Archiwum na wystawę nie dotarli i dla tych spoza Torunia.
PODSTAWOWE DATY
= niezbędne dla mniej podgórsko-wtajemniczonych:
= niezbędne dla mniej podgórsko-wtajemniczonych:
1555 – Pierwsza wzmianka w źródłach pisanych o
Podgórzu.
7 XI 1611 – Zygmunt III Waza nadał Podgórzowi prawa miejskie.
1771 – Przyłączenie Piasków.
1813 – Podgórz i okolica spalone przez
wycofujące się wojska francuskie.
1833 – Utrata praw miejskich na okres niemal
stulecia (mimo starań o ich odzyskanie).
1878 – Przyłączenie Kluczyków.
2 połowa XIX w. – rozwój dzięki obecności kolei
żelaznej oraz garnizonu (Twierdza Toruń).
1892-1919 – Wydawana lokalna gazeta
„Podgorzer Anzeiger”.
1902 – Wybrukowano Marktstrasse / Rynek.
1907-1908 – Powstał nowy ratusz z urzędem
poczty, wodociągi, gazownia.
1907 – Próby przyłączenia Podgórza do Torunia.
1924 – Odzyskanie praw miejskich.
1924 – Linia autobusowa Toruń – Podgórz.
Lata 30. – Rozwój budownictwa, przemysłu i
rzemiosła.
1934 – Przyłączenie gminy Piaski, wsi Stawki.
Linia tramwajowa przez nowy most drogowy.
1936 – Przyłączenie Rudaka.
1938 – Przyłączenie do Toruniu (decyzja z roku
1936), mimo protestów podgórzan.
1939 – Najwięksi pracodawcy to Polskie Koleje
Państwowe i Browar Pomorski.
24 I 1945 – Zniszczenie centralnej części Podgórza
wskutek wybuchu na przyrynkowych torach kolejowych.
Członkowie Toruńskich Spacerów Fotograficznych podczas foto-wędrówki po Piaskach i Podgórzu. Fot. Michał Michalski |
CZY WIESZ, ŻE?
Początki idei połączenia obu miast sięgają 1870 roku (!). Działania w tym kierunku
zintensyfikowano w roku 1907.
W 1918 roku sformułowane zostały warunki ewentualne połączenia miast, mówiące między innymi, że Toruń wybuduje most przez Wisłę, z linią tramwajową, że deputacja toruńska zostanie powiększona o radnych z Podgórza. Umowa ta miała stracić ważność, jeśli nie będzie zrealizowana do 1 kwietnia 1923 roku.
W 1918 roku sformułowane zostały warunki ewentualne połączenia miast, mówiące między innymi, że Toruń wybuduje most przez Wisłę, z linią tramwajową, że deputacja toruńska zostanie powiększona o radnych z Podgórza. Umowa ta miała stracić ważność, jeśli nie będzie zrealizowana do 1 kwietnia 1923 roku.
1 kwietnia to symptomatyczna dla Podgórza
data… = ostateczne oficjalne połączenie obu miast (w 1938 roku) też miało
miejsce się 1 kwietnia.
Połączenie Torunia i Podgórza wymagało
wprowadzenia nowego nazewnictwa obu miast. Jedna z propozycji to: Prawe Miasto
– dla Torunia i Lewe Miasto –
dla Podgórza. Lewe, hmmm = termin wieloznaczny… W praktyce często stosowano
nazwę Toruń Południe, a ostatecznie przyjęto: Toruń Podgórz.
Przy okazji zapraszam do lektury
piernikajki o podgórskiej tematyce 😉
piernikajki o podgórskiej tematyce 😉