Ornat czerwony, 2. ćwierć XVII w.,
tkanina włoska z asymetrycznymi rzutami kwiatowymi, w luźnym układzie rzędowym |
Ornat różowy, około 1700-1720,
tkanina francuska z wzorem bizarre |
Ornat czerwony, XVIII w., tkanina
aksamitna włoska, początek XVIII w., haft polski, 1. połowa XVIII w. |
Ornat zielony, boki – około 1720-1730,
kolumny 2. tercja XVIII w., boki – tkanina francuska z wzorem koronki, kolumny – tkanina niemiecka (?) |
Warto przypomnieć, że podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do najstarszych naczyń i sprzętów liturgicznych z metali szlachetnych, obecny zasób szat i paramentów to zaledwie niewielka część bogatego zasobu, o którym wzmiankują stare inwentarze i spisy.
Ornat biały, boki – 1. połowa XVIII w.,
kolumny około 1705-1714,
boki – tkanina francuska, kolumny – tkanina francuska z wzorem bizarre |
Ornat biały, 1. ćwierć XVIII w., tkanina francuska z wzorem koronki |
Ornat z kompletu białego, około 1730
r., tkanina francuska |
Ornat biały, boki – około połowy XVIII
w, kolumny – XVIII w., boki – tkanina francuska |
Pośród ornatów dominuje grupa szat białych, stosowanych na uroczystości Chrystusa, z wyjątkiem Męki Pańskiej. Ten kolor stanowi symbol światła, niewinności i radości. Jeden z białych ornatów ozdobiony jest haftowanym herbem Grabie, należącym do biskupa Seweryna Szczuki, sufragana chełmińskiego.
Ornat biały z herbem biskupa Seweryna
Szczuki, 1. ćwierć XVIII w.,
tkanina francuska |
Oprócz haftów, również część lamówek w postaci koronek, wykonana została ręcznie, często z użyciem szychu.
Świętojański zbiór tekstyliów jest
najliczniejszym na terenie Torunia. Zawiera tkaniny z okresu baroku
i rokoka (XVII i XVIII w.), różnorodne zarówno w doniesieniu do ich jakości i sposobu
tkania, technik zdobienia, jak i stosowanych wzorów, w zgodzie z ówczesną modą.
W literaturze fachowej wzory te określa się specyficznymi terminami, to m.in.
wzór a la perski, wzór dziwaczny
(franc. bizarre), wzór koronki francuskiej, wyspy pejzażowe itd.
POLECAM!
O szatach liturgicznych z kościoła Świętojańskiego
i dawnych tkaninach ciekawie:
Magdalena Śniegulska-Gomuła,
Zabytkowe szaty liturgiczne z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela
O szatach liturgicznych z kościoła Świętojańskiego
i dawnych tkaninach ciekawie:
Magdalena Śniegulska-Gomuła,
Zabytkowe szaty liturgiczne z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela
i św. Jana Ewangelisty w Toruniu,
w: Dzieje i skarby kościoła Świętojańskiego w Toruniu,
red. Katarzyna Kluczwajd, Michał Woźniak,
(Dzieje i skarby kościołów toruńskich, t. 1),
Toruń 2002, s. 311-330.
Fot. i opisy il. - za tymże artykułem.
red. Katarzyna Kluczwajd, Michał Woźniak,
(Dzieje i skarby kościołów toruńskich, t. 1),
Toruń 2002, s. 311-330.
Fot. i opisy il. - za tymże artykułem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz