Podgórz przed przyłączeniem do Torunia (1938) był
samowystarczalny w dziedzinie infrastruktury. Na początku XX w. wybudowano na
Kluczykach stację wodociągów i zakład gazowniczy ze zbiornikiem (1908).
Archiwum Państwowe w Toruniu. |
W pracach dotyczących tych zakładów w 1930 roku uczestniczyła m.in. Fabryka Konstrukcji Żelaza Przemysław Winiarski, „z miasta” oczywiście. Kapitalny jest nagłówek papieru firmowego, z panoramą Torunia w tle, co nieco fantastyczną (ale z rozpoznawalnymi elementami)
Wcześniej w Kluczykach były młyn wodny, staw i struga, ogród wycieczkowy – w 2. połowie XIX w. miejsce rekreacji dla torunian. Po wybudowaniu linii kolejowej do Bydgoszczy (1861) ulokowano tam przystanek kolei żelaznej. Jeszcze a propos Kluczyków – natknęłam się też na plan ze szkołą ulokowaną w narożniku ulic Poznańskiej i Kluczyki (niezrealizowany).
Torunian i podgórzan dzieliła i łączyła Wisła – przeprawom służył most kolejowo-drogowy (1870-1873) oraz różne jednostki pływające. W latach 20. XX w. podejmowano próby z komunikacją autobusową na lewobrzeże, jednak na krótko:
--- 1924 – między dworcami: Toruń Miasto – Toruń Główny,
--- w 1926
roku Podgórz Rynek – dworzec Miasto (Pomorska Fabryka Samochodów, Motorów
i Maszyn Bracia Cierpiałkowscy).
Fot. ze zbioru Marii Błęckiej. |
CZY WIESZ,
ŻE?
W Podgórzu w latach osiemdziesiątych XIX w.
myślano o wybudowaniu szpitala? Na
jednym z planów tzw. starej szkoły (ul. Poznańska 127) zaznaczono teren dla
budynku lecznicy.
To, według mojej wiedzy, pierwsza informacja o
tego rodzaju placówce w Podgórzu. Czy po idei samej i planach nastąpił etap
projektowania budynku? Dlaczego szpital nie powstał? Pewnie z powodów, jak
zawsze – zabrakło pieniędzy…
Na Podgórz mogły jeździć trolejbusy – otwarcie linii rozważano w momencie oddania do użytku nowego mostu drogowego. Ostatecznie wybrano tramwaje (zwane kiedyś „koleją elektryczną”).
W oficynie domu Fabryki Wód Mineralnych i Rozlewni Piwa Jan Serafin (ul. Poznańska 97, budynek niezachowany), podczas okupacji hitlerowskiej mieszkała rodzina Zakrzewskich – z młodym Tadeuszem, później zasłużonym podgórzaninem i torunianinem.
(Tu impresja na temat miejsca PO tym budynku.)
Na Podgórz mogły jeździć trolejbusy – otwarcie linii rozważano w momencie oddania do użytku nowego mostu drogowego. Ostatecznie wybrano tramwaje (zwane kiedyś „koleją elektryczną”).
W oficynie domu Fabryki Wód Mineralnych i Rozlewni Piwa Jan Serafin (ul. Poznańska 97, budynek niezachowany), podczas okupacji hitlerowskiej mieszkała rodzina Zakrzewskich – z młodym Tadeuszem, później zasłużonym podgórzaninem i torunianinem.
(Tu impresja na temat miejsca PO tym budynku.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz