Duża
narożna kamienica przy Neustädtisches Markt 13 i Gerechtestr. 2 (ob. Rynek Nowomiejski
13 i ul. Prosta 2) to ważne miejsce w dziejach toruńskich kinematografów.
Do
tej pory uznawano, że to właśnie w tym domu, w 1907 roku powstało pierwsze w
mieście kino – Corso. Jednak zanim było tu Corso, w budynku tym funkcjonowały
teatry świetlne pod różnymi nazwami, a do tego w różnych jego miejscach. Nie
było łatwe prześledzenie ich historii, w której dodatkowe utrudnienie stanowi
fakt, iż dom miał kilka wejść (od strony Rynku i od strony ul.
Prostej) i że przez czas jakiś działały tu obok siebie dwa teatry świetlne – to ewenement.
Narożny dom przy Rynku Nowomiejskim dzisiaj. (Widok przywołany w toruniarni już wcześniej.) |
Portretowa fotografia z atelier Carla Bonatha, z sygnaturą zakładu (niżej). |
W epoce „przedkinowej” w domu tym mieściły się lokale mieszkalne oraz zakłady i składy różnych specjalności, m.in. zakład fotograficzny Heinricha Gerdoma, piekarnia Johanna Kurowskiego, zakład fryzjerski L. J. Williga, firma mistrza malarskiego Biernackiego i inne. Pracował tu także inny znany fotograf – Carl Bonath (już w 1899 r.). Bonath prowadził też interesa kinematograficzne, jednak nie w Toruniu, a w pobliskiej Chełmży.
Reklama zakładu szklarskiego Fritza Albutata. Thorner Presse, 31.12.1911. |
Jednak szczególnie upodobali sobie ten dom fotografowie. Kolejny z nich, Jan Mełnicki, urządził tu atelier (po 1913 roku). Ten pierwszy i najstarszy w mieście polski zakład fotografii artystycznej i powiększeń, założony w 1908 roku, reklamował się: „róg Rynku Nowomiejskiego, wejście z ul. Prostej 2, w pobliżu kinematografów”. Kinematografy musiały stanowić więc dla torunian ważny punkt odniesienia. W latach 1907-1912 Otto Friedrich pod tym adresem prowadził kawiarnię Konditorei und Café Friedrich.
Theater
Lebenden Photographien, zwany też Kinematographen-Theater (Teatr Żywych
Fotografii, Kinematograficzny Teatr) w tymże domu ulokowany pierwsze przedstawienie dał z pewnością
przed 14 kwietnia 1907 roku, jednak dopiero 14 grudnia ogłoszono w prasie
otwarcie stałego – jak podkreślono – teatru świetlnego. Był to już trzeci teatr
świetlny otwarty w Toruniu w stosunkowo krótkim czasie, obok placówki Joanny Łyskowskiej i Zentral Theater Thorn. Kinematografy w tej kamienicy, pod różnymi
nazwami, funkcjonowały nieprzerwanie do lat 30. XX w. Pierwszy ich okres związany jest z działalnością toruńskiego potentata kinowo-filmowego Maxa Müllera.
(Z mojej najnowszej książki
„TORUŃSKIE TEATRY ŚWIETLNE, CZYLI KINA, WYTWÓRCZOŚĆ
FILMOWA
I MIEJSCOWE GWIAZDY 1896-1939.
O kulturze czasu wolnego dawnych torunian”)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz