Złoto ze skarbca Mariackiego, chociaż część tych naczyń liturgicznych
pochodzi z zasobów kościoła pw. św. Wawrzyńca z Chełmińskiego Przedmieścia.
Świątynię pw. NMP po kasacie zakonu bernardynów (1821) przekazano
parafii św. Wawrzyńca (1830), której kościół, pod wezwaniem tego świętego, został rozebrany ze względu na zły stan zachowania (1824). Parafia Wniebowzięcia
NMP była erygowana w 1831 roku.
Zanim parafia ta powstała, franciszkański pierwotnie kościół Mariacki stał się
w XVI w. główną świątynią miejscowych ewangelików. W związku z
tym i związku z przekazaniem kościoła Radzie Miejskiej, w roku 1559 srebra
kościelne przeniesiono do Ratusza. Do świątyni już nie wróciły. Kiedy na mocy
wyroku sądu po tumulcie 1724 roku do kościoła Martiackiego powrócili bernardyni, za majątek ten otrzymali odszkodowanie (1726).
Zapisy dotyczące
naczyń i sprzętów liturgicznych, w inwentarzach z lat 1678-1821 (opublikowanych
przez Karolę Ciesielską), zaświadczają, że w kościele było:
10 kielichów
z patenami, jeden bez pateny
kielichy z
patenami, ufundowane w latach: 1707, 1709, 1711
kielich z
pateną ufundowany przez burmistrza Johanna Gottfrieda Rösnera, w 1709 r.
kielich z
pateną ufundowany przez Johanna Friedricha Lindershaussena, w 1709 r.
kielich z
pateną ufundowany przez Annę Lichtfussin, z d. Lütkin, w 1710 r.
kielich z
pateną, ufundowany przez Reginę Schlossin, w 1713 r., z przedstawieniem Matki Boskiej
i pasji Chrystusa.
Dziś
najcenniejsze srebra od św. Wawrzyńca, pozostające w kościele Mariackim, to wysokiej klasy monstrancja roboty Jacoba
Weintrauba, najlepszego złotnika toruńskiego epoki baroku, oraz trzy barokowe kielichy.
Monstrancja roboty Jacoba Weintrauba. Fot. Andrzej R. Skowroński (także niżej). |
Monstrancja Weintrauba, z około 1710 roku, ma bogatą dekorację plastyczną o rozbudowanym programie treściowym.
Sceny na stopie to „Ofiara Melchizedecha” i „Wysłannicy do ziemi Kanaan”, stanowiące starotestamentową prefigurację (rodzaj „zapowiedzi”) Eucharystii. Figury świętych umieszczone na ramionach bocznych monstrancji, to Wawrzyniec – patron kościoła, dla którego monstrancję wykonano, oraz Szczepan – pierwszy męczennik chrześcijaństwa. Obaj święci symbolizują także (odpowiednio): Kościół zachodni i Kościół wschodni.
Gloria monstrancji
w późniejszym okresie została wzbogacona o pierścionek (z początku XX w.), zapewne
darowany przez pobożną toruniankę. W dawnych wiekach zdobienie glorii
monstrancji klejnotami pochodzącymi od parafian – często wysokiej klasy, ale
bywało, że i uszkodzonymi, niekompletnymi – nie było rzadkością.
(Pisze o tym obszernie, choć nie w odniesieniu do toruńskich zabytków, Danuta Szewczyk-Prokurat, w tomach z serii „Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce”. Kolejne biżuteryjne spotkanie już 19-20 marca w Gdańsku, podczas Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF.)
(Pisze o tym obszernie, choć nie w odniesieniu do toruńskich zabytków, Danuta Szewczyk-Prokurat, w tomach z serii „Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce”. Kolejne biżuteryjne spotkanie już 19-20 marca w Gdańsku, podczas Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz