Szukaj na tym blogu

wtorek, 13 grudnia 2016

PO PODGÓRSKIEJ HISTERII – OFERTA „DO WZIĘCIA”



OFERTA DO WZIĘCIA to tematy dla historyków i historyków sztuki, obejmujące (mówiąc najogólniej) powstanie, rozwój, funkcjonowanie (także w wymiarze społecznym) + architekturę. To część dłuuugiej listy moich podgórskich marzeń...
Póki co, TYLKO marzeń, ale bez nich trudno wytyczać cele. Napisałam, odłożyłam…, hmmmm, przecież nie długopis = oderwałam palce od klawiatury, bo zadzwonił telefon. I już (niemal) ciąg dalszy na horyzoncie 😊 = zadzwonił Jacek Kiełpiński z propozycją mini cyklu o zabytkach lewobrzeża dla „Tylko Toruń”. A za chwilę – może ktoś wybierze temat podgórskiej architektury na pracę magisterską?

W tej kamienicy znanej w Podgórzu rodziny
w latach 30. XX w. był sklep z obuwiem
znanej formy BATA.
Wiesz, gdzie to?


Halo, studenci historii i historii sztuki, tu OFERTA DO WZIĘCIA, czyli tematy czekające na opracowanie (m.in.):
Dworzec Toruń Główny
Kamienice
Kultura i rozrywki
Podgorzer Anzeiger, gazeta podgórska
Poligon – „miasto w mieście”
Pruski mur
Siedziby władz
Sport
Straż pożarna
Stowarzyszenia
Szkoły 
Wodociągi i gazownia
Zespół (!) zabudowań gminy ewangelickiej (tylko kościół opracowany).
Także stacja nadawcza Polskiego Radia (choć to Stawki).

Na opracowanie biogramów (w Toruńskim słowniku biograficznym) czekają podgórscy ZASŁUŻENI, m.in.:
Józef Chronowski
Bernard Jaugsch
Stanisław Jaugsch
Maksymilian Noga
Karol Stamirowski
Leon Szymański
Michał Szeczmański
Georg Thoms
Franciszek Tylman
Księża:
Ks. Józef Batkowski
Ks. Bernard Franciszek Polzin
(Józef Domachowski i Kazimierz Siuchniński mają już noty). 

W tym gronie powinien znaleźć się także fotograf (nie tylko) toruński Carl Bonath – choć tylko z podgórskim epizodem (licencjonowany wydawca pocztówek z poligonu), podobnie jak inni fotografowie toruńscy.
(Tadeusz Zakrzewski nie zdążył opracować kolejnego „odcinka” historii toruńskiej fotografii… Opublikował historię za lata: 1843-1868 (
Pionierzy toruńskiej fotografii. W 150-lecie założenia w Toruniu pierwszego zakładu fotograficznego, Rocznik Toruński 21, 1992, s. 149-172) oraz 1869-1899 (Historia fotografii toruńskiej, część druga, za lata 1869-1899, Rocznik Toruński 23, 1996, s. 69-87).

Póki co w toruniarni-podgórzarni 😉

poopowiadam o mojej dzielnicy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.