Baaardzo
specjalną odmianę cyrkowych uciech stanowiły cyrki pcheł, odwiedzające Toruń w
latach 70.-90. XIX w. Całe takie przedsiębiorstwo mieściło się w... walizce.
Cyrki pcheł często organizowały pokazy w hotelu Muzeum przy Hohestr. (ob. ul.
Wysoka, siedziba TNT).
Cyrk pcheł daje pokaz w hotelu Muzeum. Thorner Presse, 21.02.1894.
Cyrk
pcheł był jedną z form jarmarcznych atrakcji 2. połowy XIX w. Wędrowny
sztukmistrz z cyrkiem pomieszczonym w kufrze, pokazywał pchły jadące
powozem lub na karuzeli (?!), strzelające piłką do bramki (?!) i inne sztuczki.
Zwykle wykorzystywano pchły kocie lub psie albo samice pcheł ludzkich (samce
były zbyt małe).
Cyrk
tresowanych pcheł, nazywany „egipskim”, zapraszał do Dworu Artusa w 1877 roku:
„250 tresowanych pcheł wykonujących zadziwiające ćwiczenia gimnastyczne i.t.p.
produkcye z dziedziny sztuki w kostiumach. Wszystkie przedmioty w których pchły
się przedstawiają, są złote. Przedstawienia powyższe widzieć można bez
aparatów. Cena wejścia 50 fen. Uczniowie szkół i dzieci połowę. Karl / Karol
Aufrichtig”.
Inny,
„skandynawski” cyrk pcheł zapewne tego samego właściciela (C. Aufrichtig)
realizował pokazy w budzie na esplanadzie (zapewne Chełmińskiej), w 1882 roku.
„Występy” 150 paryskich tresowanych pcheł ludzkich polecano przy Breitestr.
446/447 (ob. ul. Szeroka) (1888, 1889), a we wspomnianym hotelu Muzeum – pokaz
sztuczek trzystu pcheł (1894).
Inne
specjalizowane cyrki – małp, psów lub obu tych gatunków łącznie, bawiły
torunian od lat 70. XIX w. do początków XX w. Cyrk psów i małp Eduarda
Schustera bywał w mieście wielokrotnie. W 1883 roku oferował także pokaz
agioskopowy, miejsca były – już wówczas (!) – numerowane.
Reklamy
przedstawień cyrków: małp i psów Eduarda Schustera, liliputów i małp Jeana
Baesego. Thorner Presse: 8.10.1883, 30.04.1891.
Wiosną 1891 roku, przed bramą Bydgoską
i w Strzelnicy, dał w Toruniu przedstawienia cyrk liliputów i teatr małp Jeana
Baesego, który po ponad dekadzie ponownie zawitał do miasta - wówczas już z wędrownym kinematografem
światowej klasy (1903). Z początkiem nowego stulecia Baese ukierunkował swoje przedsiębiorstwo na
nowocześniejszą formę rozrywki.Cyrki
jako formę rozrywki zachwalano w prasie nie tylko niemieckiej, ale i polskiej.
Inaczej niż w odniesieniu do teatrów świetlnych, cyrki cieszyły się
zainteresowaniem polskich torunian m.in. ze względu na ograniczone możliwości
indoktrynacji i germanizacji.
Inaczej było w odniesieniu do przedstawień żywych fotografii (tj. filmu), które budziły obawy Polaków jako jeszcze jeden potencjalny instrument służący zniemczeniu. Bo wśród filmów często bywały produkcje niemieckie, także o propagandowym i politycznym zabarwieniu, a i urządzenia do świetlnych pokazów przywędrowały z Niemiec.
Inaczej było w odniesieniu do przedstawień żywych fotografii (tj. filmu), które budziły obawy Polaków jako jeszcze jeden potencjalny instrument służący zniemczeniu. Bo wśród filmów często bywały produkcje niemieckie, także o propagandowym i politycznym zabarwieniu, a i urządzenia do świetlnych pokazów przywędrowały z Niemiec.
(Z mojej najnowszej książki
„TORUŃSKIE TEATRY ŚWIETLNE, CZYLI KINA, WYTWÓRCZOŚĆ
FILMOWA
I MIEJSCOWE GWIAZDY 1896-1939.
O kulturze czasu wolnego dawnych torunian”)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz