Szukaj na tym blogu

środa, 1 listopada 2017

CMENTARNA KU...LTURA

Takie tam spostrzeżenia z toruńskich cmentarzy
i dzisiejszego szczególnego dnia:


za: Pixabay

--- obrazek 1. = przedstawiciele miejscowej elity kwestują na rzecz odnowienia kolejnych zabytkowych nagrobków, przedstawiciele elity / elyty na cmentarzu w... czapkach na głowach. Taka oto ku...ltura. Mrozu nie było, śnieg nie sypał. Cóż, jaka głowa, taka kultura, jak można powiedzieć parafrazując "klasyka".
Mój siostrzeniec jako małolatek (3-latek i później) w życiu nie włożyłby czapki będąc na cmentarzu czy w kościele. Cóż, nie to co elyta...

--- obrazek 2. = postawny młodzian gabarytów szafy trzydrzwiowej z wiechciem pod pachą o mało nie staranował kruchej starszej pani. Dlaczego? - bo może, bo wgapiony był w smartfon, bo stukał weń namiętnie.
Do łączności duchowej w tym dniu i w tym miejscu smartfon niepotrzebny. Chyba...

--- obrazek 3. = wielka góra śmieci zagradza ścieżkę i wylewa się na nagrobki, ludzie idą depcząc po nich - po co fatygować się dookoła? A wystarczyło śmieci wynieść je kilkadziesiąt metrów dalej.

--- obrazek 4. = przy nagrobku rodzinnym na ławeczce siedzi rządkiem kilka osób, gadających głośno (jak na sławetnej ławeczce w "Ranczu"). Kultywują więzi rodzinne - i dobrze.

--- obrazek 5. = tłumy ludzi odbierające poczucie intymności, które dla mnie jest w tym miejscu niezbędne. 
Ale dobrze, że dbamy o pamięć. Nawet jeśli tylko raz w roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.