Szukaj na tym blogu

niedziela, 12 listopada 2017

PLAC ŚW. KATARZYNY - ŻYWE POMNIKI vel ROTACJA BOHATERÓW (ULICOLOGIA)

W 1947 roku złożony został wniosek: skoro ul. Bydgoska nie może otrzymać nazwy ul. gen. Świerczewskiego, to nazwijmy tak pl. św. Katarzyny. Wnioskodawcą był sam zastępca komendanta garnizonu ds. polityczno-wychowawczych mjr Stefan Atlas.


Z uzasadnienia: Plac św. Katarzyny jest miejscem okolonym obiektami wojskowymi i wszelkie uroczystości i wszelkie uroczystości wojskowe odbywają się na tym placu. Uważając, że zbędne jest uzasadnianie przyczyn skłaniających demokratyczne Wojsko Polskie do złożenia powyższego wniosku, uważam, że Wysoka Rada pozytywnie odniesie się do powyższego, tymbardziej że nazwa Placu św. Katarzyny nie jest nazwą historyczną. (Pytanie: co JEST nazwą historyczną?)

Wniosek został wysłany do zaopiniowania przez Urząd Wojewódzki, pod koniec lipca 1947 roku stwierdzono tamże, że nie widzi się przeszkód i zezwala na przemianowanie placu na: gen. Świerczewskiego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.