Znów o fotografiach autorów z grupy TORUŃSKIE SPACERY FOTOGRAFICZNE. Moje subiektywne interpretacje. Nie przypisuję Autorom takich intencji. Na tym właśnie polega twórczość i odbiór dzieła sztuki.
Fotografie Sławomira Jędrzejewskiego, Zbyszka Filipiaka, Jarosława Fisza, ułożyły mi się w alegoryczny cykl o etapach życia ludzkiego. (Sorry, że tak górnolotnie zabrzmiało…)
To znany w historii sztuki temat, a sposób jego obrazowania wiele mówił nie tylko o autorach, ale i o epoce. W sztuce dawnej zwykle ukazywano ten temat od narodzin po starość i śmierć.
W trzech fotografiach – tylko „etapy środkowe”. Ale z otwartym pytaniem: – Co dalej? Wszystkie kompozycje w kontekście Wisły, którą można postrzegać jako symbol zmienności i przemijania.
Fotografie Sławomira Jędrzejewskiego, Zbyszka Filipiaka, Jarosława Fisza, ułożyły mi się w alegoryczny cykl o etapach życia ludzkiego. (Sorry, że tak górnolotnie zabrzmiało…)
To znany w historii sztuki temat, a sposób jego obrazowania wiele mówił nie tylko o autorach, ale i o epoce. W sztuce dawnej zwykle ukazywano ten temat od narodzin po starość i śmierć.
W trzech fotografiach – tylko „etapy środkowe”. Ale z otwartym pytaniem: – Co dalej? Wszystkie kompozycje w kontekście Wisły, którą można postrzegać jako symbol zmienności i przemijania.
Fot. Sławomir Jędrzejewski |
MŁODOŚĆ
Wyważona, ale dynamiczna kompozycja
(na pierwszym planie pion i skos; drugi plan statyczny),
akcja – zatrzymana na moment. I wcale nie młody wiek
wędkarza jest najistotniejszy.
Symboliczne znaczenie ma dynamika obrazu, także ta ukryta = skumulowana energia młodości; atrybut (wędka) w ręku młodego – odniesienie do aktywności, działania, poszukiwania. Zabiegania o to, co ważne.
Symboliczne znaczenie ma dynamika obrazu, także ta ukryta = skumulowana energia młodości; atrybut (wędka) w ręku młodego – odniesienie do aktywności, działania, poszukiwania. Zabiegania o to, co ważne.
Fot. Zbyszek Filipiak |
DOJRZAŁOŚĆ
Statyczność kompozycji = odniesienie
do zatrzymania w pędzie życia, do zadumy i refleksji – przywilejów wieku
dojrzałego.
Gładkie lustro wody odbija to, co na brzegu – czy rzeczywistość jest taka, jaką ją postrzegamy? Postrzegamy KIEDY? – przecież nasz obraz świata zmienia się wraz z nami, naszymi doświadczeniami. Zaduma w samotności – z własnymi myślami człowiek zawsze jest sam. Na szczęście. Ale są: perspektywa, przestrzeń, ruch – symbole zmian, drogi naprzód, ku przyszłości. Jest nadzieja...
Gładkie lustro wody odbija to, co na brzegu – czy rzeczywistość jest taka, jaką ją postrzegamy? Postrzegamy KIEDY? – przecież nasz obraz świata zmienia się wraz z nami, naszymi doświadczeniami. Zaduma w samotności – z własnymi myślami człowiek zawsze jest sam. Na szczęście. Ale są: perspektywa, przestrzeń, ruch – symbole zmian, drogi naprzód, ku przyszłości. Jest nadzieja...
Fot. Jarosław Fisz |
DROGA W PRZYSZŁOŚĆ – CO DALEJ?
Pionowy kadr i skosy krawędzi nasypu dynamizują
kompozycję z niby prostą, a jednak wijącą się drogą. Drogą wyznaczoną bielą
– kolorem stanowiącym symbol czystości, niewinności, ale też śmierci i żałoby.
Ku czemu zatem prowadzi?
Droga jest długa i kręta, a jej
koniec ginie we mgle. Co jest u krańca podróży? Dal jest mglista, trochę mroczna, ale i piękna – nieokreśloność powietrza, nieba i ziemi.
Istotny jest fakt, iż to „droga na krawędzi” (na szczycie przeciwpowodziowego wału) – na granicy, która rozdziela, ale i chroni. Każdy krok musi być rozważny, jak w górach na grani. Ze świadomością wyboru każdego kroku życiowej wędrówki, także w przypadku świadomego / przypadkowego zejścia z wytyczonego szlaku. A nieznane kusi i pociąga…
Istotny jest fakt, iż to „droga na krawędzi” (na szczycie przeciwpowodziowego wału) – na granicy, która rozdziela, ale i chroni. Każdy krok musi być rozważny, jak w górach na grani. Ze świadomością wyboru każdego kroku życiowej wędrówki, także w przypadku świadomego / przypadkowego zejścia z wytyczonego szlaku. A nieznane kusi i pociąga…
Inne interpretacje = w polu WYSZUKAJ wpisz: SUBIEKTYWNIE.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz