Szukaj na tym blogu

środa, 8 października 2014

HITY I KITY - WRZESIEŃ


HITY I KITY TORUNIARNI

PRZODEM I TYŁEM – LOKALNIE –
DO RZECZYWISTOŚCI
I DO BYLEJAKOŚCI
 


KIT
 
Nadmiar pracy i obowiązków różnych tak mnie docisnął, że HITY I KITY tym razem z opóźnieniem, za co przepraszam!

Bezkonkurencyjny KIT wrześniowy = skucie płaskorzeźb z okresu socrealizmu w dawnym sklepie pn. Dom Dziecka. I skandaliczny komentarz miejskiej władzy: Miejskiego Konserwatora Zabytków – „są większe nieszczęścia” i Prezydenta = wszystko było zgodnie z przepisami… Komentarz zbędny... (Zabytki z okresu socrealizmu w Toruniu są nieliczne. Płaskorzeźby i malowidło Oźminów - dobrej klasy.)
Donosiły o tym wszystkie media (łatwo znaleźć). Oburzeni, miejscowi i nie tylko, wyrażali dosadnie swoje opinie na Facebooku.
W reakcji na tę kolejną stratę w „MIEŚCIE ZABYTKÓW” powstał nowy „urząd”MIEJSKI KONSERWATOR ZBYTKÓW.



Trzy zdjęcia za: Miejski Konserwator Zbytków, Facebook


Najbardziej przerażające dla mnie było to, że publikowane tam absurdy i szyderstwa niektórzy wzięli… serio. Strach się bać, co będzie dalej…

HIT

Równie bezdyskusyjnym HITEM jest SPOŁECZNY NADZÓR NAD ZABYTKAMI. I do tego SKUTECZNY!
Tylko dzięki niemu inwestor robiący remont w tym budynku nie dokonał dalszych zniszczeń. Tak, właśnie tak! Tylko dzięki alarmowi, który podniósł CEZARY LISOWSKI, historyk sztuki, pasjonat, kolejne elementy wystroju nie zostały unicestwione.
Razem z Nim 3 miesiące wcześniej (w ramach Festiwalu Tormiaru) oprowadzałam grupy po tym właśnie budynku.
Fot. Tytus Szabelski

Nie do wiary, że coś takiego dzieje się w XXI wieku, w mieście wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, w uniwersyteckim ośrodku szczycącym się „toruńską szkołą konserwacji”…

Na Facebooku Pizza Hut, która szykuje w Domu Dziecka swoją siedzibę, deklarowała… odtworzenie płaskorzeźb. Zapytałam: – A czy planujecie też podawać plastikową pizzę? – jako produkt równie zastępczy? A w środowisku branżowym może należałoby zapytać: - Czy to nowa metoda "toruńskiej szkoły konserwacji"?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.