Szukaj na tym blogu

środa, 4 lutego 2015

BYŁA GALERIA, ZOSTAŁY... PROTOKOŁY. W MUZEUM

Jeśli jesteś ciekawa / ciekawy, jak traktowano „towarową masę muzealną” w czasach PRL-u nie tylko w toruńskim Muzeum, skąd wzięły się zasoby Desy w socjalistycznym, egalitarnym państwie, komu i do czego służył „ideologiczny oręż marksistowski”, jaką władzę mieli urzędnicy w kwestii orzekania o walorach artystycznych / zabytkowych muzealiów lub ich braku – zapraszam na konferencję Stare i nowe dziedzictwo Torunia, Bydgoszczy i regionu (6-7 lutego), zorganizowaną przez Wydział sztuk Pięknych UMK i Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy. Program dwudniowego spotkania jest ciekawy i różnorodny.
Opowiem o „upłynnianiu” muzealiów niechcianych, m.in. o tym, jak Muzeum w 2. połowie lat 50. XX w. (!) pozbyło się Miejskiej Galerii Malarstwa utworzonej w okresie okupacji hitlerowskiej. (O samej Galerii, jej powstaniu i składzie, mówiłam na pierwszej konferencji z tego cyklu, jesienią 2012 roku). Jej skład znamy dzięki archiwalnej dokumentacji fotograficznej.
Dziś rynkową wartość tych około 80 obrazów można szacować na setki tysięcy euro. Krążą gdzieś po świecie, pojawiają się na aukcjach

Carl Scherres (1833-1923), Powódź. Obraz odnotowany na aukcji w 2000 roku.
Fot. http://www.agraart.pl/cgi-bin/pic.cgi

Do zobaczenia w piątek i sobotę na sesji!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.