Szukaj na tym blogu

niedziela, 15 lutego 2015

PO-MARYNARSKO


W odpowiedzi na post Macieja Neumanna MARYNARSKA EDUKACJA W TORUNIU otrzymałam wiadomość i zdjęcia na temat rodzinnych absolwentów opisywanej szkoły. Wiadomość tym ciekawsza, że dotycząca potomków opisywanej w toruniarni Joanny Łyskowskiejpierwszej damy kina w Toruniu, która uruchomiła pierwszy w mieście stały kinematograf (1907 r.).




Jak pisze Pani Donata, zięć Joanny Łyskowskiej (mąż jej córki Marii) Jan Bartlewicz był absolwentem toruńskiej szkoły morskiej.

Uczęszczał do tej szkoły także siostrzeniec Joanny Stefan Filutowicz (1906-1969), tu ukazany w mundurze paradnym z nominacji po ukończeniu szkoły w Toruniu oraz już w wieku dojrzałym. Pani Donata pisze, że znalazła informacje o tym, że był on też dowódcą żaglowca ORP Iskra, czyli jednostki szkoleniowej studentów toruńskiej szkoły. Stefan zapewne ukończył szkołę w 1929 roku.
Stefan Filutowicz. Fot. ze zbiorów prywatnych.
 

 

Pani Donato, dziękuję za kontakt i pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.