Szukaj na tym blogu

czwartek, 21 sierpnia 2014

STARE POMYSŁY PIWNE (KALENDARIUM CODZIENNOŚCI)



Nie brakowało przed laty amatorów złocistego trunku, ale piwna obyczajowość wyglądała trochę inaczej...
W 1903 roku prasa lokalna ekscytowała się pomysłem gazety fachowej dla oberżystów, który miał rozwiązać wielki problem dręczący restauratorów dworcowych oferujących m.in. piwo. Wcale niezły projekt podano!
Miał on polegać na tym, że restauratorzy ci zawierają pomiędzy sobą umowę, na mocy której "podróżnym w pociągach kolejowych sprzedawać się ma piwo zaraz razem ze szklanką, i to 10 fen. drożej. Podróżny ma jednakże prawo na przyszłej albo jednej z następnych stacyi oddać szklankę jednemu z kelnerów kolejowych, zaco otrzyma wydane wcześniej 10 fen. z powrotem."

Reklama specjalnego "baniaka" do piwa. Thorner Presse, 15.08.1896.

Zyskać mieli nie tylko szynkarze, ale też podróżni - nie będą już zmuszeni wypijać piwa duszkiem na stacji! Będą mogli zatrzymać je sobie na dłuższy czas, aż do jednego z przyszłych przystanków. Cóż za luksus!

Czy wiecie, że w Toruniu wytwarzane jest nawet piwo... piernikowe według autorskiej receptury?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.