Szukaj na tym blogu

czwartek, 21 września 2017

SEZONU ZAPRASZANIA ROZPOCZĘCIE – ZEGAROWO


Zaczynam sezon zapraszania – w ramach moich kilku żyć (nie mylić z wymownym znaczeniem tego słowa po śląsku…):
--- w roli głównej Książnicowej,
--- w funkcji SHS-sowej (oj będzie się działo w tym roku naszym jubileuszowym! = 70-tkę kończymy),
--- na gościnnych występach w CSW,
--- e-występach jako toruniarka
--- i całkiem prywatnie.
(Te moje liczne role i ich efekty doczekały się opisu = dostałam prezent na 30-lecie pracy 😊)

Zaczynam rzecz jasna od roli głównej – spotkania w Książnicy Kopernikańskiej z cyklu TORUŃ MIASTO ZABYTKÓW (nie wiem już którego, pogubiłam się…) pt. Historie o toruńskich zegarach i zegarmistrzach = 28 IX 2017, godz. 18.00, ul. Słowackiego 8. 

Prezentacja z dużą liczbą ilustracji to swego rodzaju dopełnienie moich gościnnych występów w CSW = spacerów historycznych w ramach cyklu Letnich Spacerów Tematycznych wymyślonych przez tę instytucję. Fajny pomysł, ludzie fajni przychodzą i ciekawi świata – i Torunia w każdym jego odcieniu, zakamarku i odsłonie.

Po spacerze zegarowym wzrosło zainteresowanie
książkami na ten temat, które od razu sprowadziła
księgarnia Centrum przy ul. Chełmińskiej 4.
Niestety, mojego autorstwa monografia
wyprzedana w kilka miesięcy od wydania...
 


Tak sobie pomyślałam (ach, ta biegunka myśli / pomysłów!), że jeszcze fajniej byłoby móc do-pokazać (per analogiam do: dopowiedzieć) przedstawiane w terenie historie o ilustracje tego, czego już nie ma, co niedostępne, trudno dostrzegalne. Spacer ma ten walor, że pozwala zobaczyć na nowo konkretne miejsca i zakątki miasta, dostrzec w nich historie i naszych protoplastów, a prezentacja ten, że obraz ten poszerza i wzmacnia – dzięki archiwalnym (choć nie tylko) fotografiom i materiałom.

Jak pomyślałam, tak zrobiłam – i tak oto Letnie Spacery historyczne CSW dopełniają się wraz z Książnicowymi spotkaniami  z cyklu TORUŃ MIASTO ZABYTKÓW. Mam nadzieję, że ku zadowoleniu użytkowników, czyli spacerowiczów i słuchaczo-oglądaczy, a w obu przypadkach – dyskutantów.


Jeden z barokowych cudów =
zegar kaflowy, Jacob Erhart, po 1639 r.,
zbiory prywatne w Szwajcarii,
za:  Katalog - Ausschnitt Auktionshaus Ineichen, 
10 V 2002, Zürich 2002.

Pogadam co nieco o historii zegarmistrzostwa – jakie były formy i typy zegarów, komu i do czego służyły, jak wynalazki wpływały na ich kształt i funkcjonowanie, dlaczego w datowaniu zegarów można pomylić się nawet o ponad sto lat (!).
Obowiązkowo na temat zegarmistrzostwa toruńskiego – gdzie jest największy zegar roboty miejscowego mistrza, gdzie znajdziemy najstarszy zegar wieżowy toruńskiego wykonawcy, jak zegarowe „znaleziska internetowe” wpłynęły na historię tego rzemiosła artystycznego, co wiemy o wykonawcy zegara z wieży Ratusza Staromiejskiego.
W planach kwestia zegara jako symbolu oraz wątek ikonografii miejscowych dzieł plastyki, gdzie uwieczniono czasomierze. Jeśli czasu starczy (a zawsze go za mało…), może zdążę choć kilka słów także o handlowym pejzażu Torunia XIX-XX w.w odniesieniu do branży zegarmistrzowskiej? (o którym będzie artykuł w szykowanym do wydania 16. tomie serii Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce).
(Przy okazji przypomnę, że w toruniarni było kilka postów nt. zegarmistrzostwa toruńskiego, np. tutaj).


Nowy sezon zapraszania
– do Książnicy i nie tylko –

uważam za otwarty!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.