Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 16 marca 2015

MOSTOWE KATASTROFY (KALENDARIUM CODZIENNOŚCI)



Toruńskie przeprawy mostowe miały bogatą historię - tę związaną z ich budowaniem, użytkowaniem, a także zniszczeniami. Także w okresie międzywojnia.

W marcu 1903 roku pisano w prasie o 50. rocznicy „straszliwej katastrofy, która się wydarzyła w naszem mieście na Wiśle. Dawnemi czasy, prawie rok rocznie na wiosnę zrywała woda most, który był zbudowany z drzewa, a który nie mógł się oprzeć lodom.
Ażeby przynajmniej uratować drzewo, postanowił ówczesny mistrz ciesielski Carow most ten zawczasu rozebrać. Lecz zaledwie rozpoczęto pracę, Wisła ruszyła, zrywając środkową część mostu, na której było zatrudnionych około 100 ludzi, grzebiąc w swych nurtach między ogromnemi bryłami lodu około 40 osób, z których ani jednej nie zdołano uratować. Reszta zaś zdołała umknąć.
” 
Nie można było tej katastrofy przewidzieć, ponieważ komunikacja z Warszawą była tak licha, iż list do Torunia szedł 3 dni! (a dzisiaj?). A telegrafu jeszcze wówczas nie było...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.