Szukaj na tym blogu

niedziela, 10 lipca 2016

WIEŻYCZKA-KOMBAJN – TEŻ Z PRZESZŁOŚCI



Pozostając w mini cyklu „też z przeszłości” (także tutaj), warto wspomnieć o wielofunkcyjnej wieżyczce z Nowomiejskiego Rynku, także sprzed ponad stu lat. To taki detal-licznie, na który zwykle nie zwracamy uwagi. Trudno dostrzec, jeśli nie wiemy = widzimy to, co wiemy...
Kiedyś, kiedyś, podczas (pasjonującej) lektury starych gazet moją uwagę zwróciła wzmianka o tym nowoczesnym obiekcie informacyjno-reklamowym, ulokowanym w prestiżowym miejscu, bo na płycie Rynku.
Później znalazłam ten cytat gazetowy w monografii Joanny Kucharzewskiej o toruńskim historyzmie, a jeszcze później, w zbiorach Książnicy Kopernikańskiej – tę wieżyczkę w wersji fotograficznej. Oczywiście uwiecznioną tylko przy okazji, jako element rynkowego widoku.

Zbiory Książnicy Kopernikańskiej (także fot. niżej).
Wieżyczka z lewej - dla spostrzegawczych...

Podczas dalszych poszukiwań wpadło mi na ekran ujęcie bardziej portretowe, ale detal (np. litery) i tak nie do odczytania, niestety...
To ujęcie z Fotopolski. Ale ponieważ Marcin Orłowski zwrócił uwagę, że zamieszczone tamże bez poszanowania prawa właściciela, zdjęcie usunęłam. 


 
Wieżyczka była jedną bohaterek wirtualno-fotograficznego spaceru po Toruniu epoki historyzmu – pod hasłem „detal-licznie” właśnie :-), na który zabrałam uczestników konferencji o toruńskim historyzmie. (Inny spacer / w realu / odbyłam z Koleżankami i Kolegami z Toruńskich Spacerów Foto- graficznych.) Artykuł,  będący skrócona wersją prezentacji z sesji, będzie dostępny niebawem. Nasza książka powinna być gotowa na kolejne spotkanie, zaplanowane na 26 XI (wówczas będziemy mówić na temat zabytków lewobrzeża).

Redakcja: KK i Michał Pszczółkowski,
projekt graficzny serii Kamil Snochowski.
Dostępne w EMPORIUM, ul. Piekary 28,
a poza Toruniem - tutaj.

 



A propos lewobrzeża
=
PODGÓRZ WIDMO nieustannie do wykorzystania :-)

2 komentarze:

  1. Świetny blog! Żałuję, że dopiero teraz wpadłam, ale na pewno będę zaglądać częściej i polecać innym. Kawał dobrej roboty, która robi wrażenie. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ooo, jak miło, dziękuję! i zapraszam do lektury :-)

    OdpowiedzUsuń

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.