Szukaj na tym blogu

niedziela, 26 kwietnia 2015

DROBNE KADRY DODANE (5)



KACZMAREK
-  1919, Brombergerstr. 108


Franciszek KANJERSKI
-    1919, Culmer Chausee 69
-   znany jeszcze w latach 30. XX w., pracował m.in. na promenadzie przed Dworem Artusa 
 
Fot. ze zbiorów prywatnych MB.


W księdza adresowej miasta Torunia, z 1932 roku, wymienione zostały następujące zakłady fotograficzne:

Assmann Reinhold, ul. Mostowa 15
Automat Fotograficzny, wł. Stadie Emil, ul. Szeroka 11
Bernakiewicz Cecylja, ul. Mickiewicza 86
Falęcki Józef, ul. Mickiewicza 106
Foto-Spychalski, ul. Szeroka 2 (przybory fotograficzne, prace amatorskie; drugi interes: Strzelnica Wojskowa)
Gerdom Henryk, ul. św. Katarzyny 8
Jakowczyk Franciszek, ul. Prosta 2
Kaczmarek August, ul. Podmurna 28
Kanjerski Franciszek, ul. Mazowiecka 21
Leskiewicz B., ul. Szeroka 37
Mełnicki Teodor, ul. Podmurna 58
Photo Wanda, ul. Mickiewicza 84
Ziółkowska W., ul. Przedzamcze 16
 



Alexander KÄSSLER
- 1919, Mellienstr. 86


E. KIEWNING (Leksykon fotografów; Zakrzewski, cz. 2, s. 74)
-   1885 – atelier (informacja, że założone w 1868 roku, co jednak nie oznacza, że w Toruniu) przeniósł do domu piekarza Kurowskiego przy Rynku Nowomiejskim 138/139
-  atelier Kiewninga zdobyło nagrody na światowych wystawach we Wiedniu (1873), Filadelfii (1876), Amsterdamie (1877), Hanowerze (1878), Bydgoszczy (1880); specjalność to m.in. fotografia dzieci, retusze – olej i akwarela, także reprodukcje wg fotografii z doskonałym podobieństwem
 
Thorner Presse, 21.10.1885.


Stanisław KOBIELSKI (Leksykon fotografów; Zakrzewski, cz. 2, s. 79-80) – prowadził też sklep tytoniowy i wytwórnię cygar przy ul. Szerokiej. 
(Niebawem trochę więcej o panu Stanisławie i jego zdywersyfikowanej / różnorodnej działalności.)
-   1897 – w Gazecie Toruńskiej polecał się jako „Jedyny polski zakład fotograficzny St. Kobielski, ul. Murna 22”
-    jak napisano w Leksykonie fotografów – specjalność to zdjęcia dzieci
-    1898 – zakład wdowy Kobielskiej przejął Hugo VOGEL


(Bernhard) KRUSE & CARSTENSEN (Leksykon fotografówZakrzewski, cz. 2, s. 76-77)
-   1893 – informacja o otwarciu zakładu, Schlossstr. 14, naprzeciwko ogrodu Strzelnicy (Leksykon fotografów podaje datę 1880 jako najstarszą znaną); to doskonała lokalizacja (restauracja w ogrodzie, imprezy, teatry świetlne itd. – czyli spory ruch torunian) 
-   zakład polecał najlepsze aparaty, eleganckie atelier, nowoczesne metody oświetlania
-  1894 – m.in. platynotypie, powiększenia na papierze bromowym
-  1911 – Atelier Kruse & Carstensen, ul. Przedzamcze 14, naprzeciwko Strzelnicy; zgodne z duchem czasu: wizerunki/portrety - malarstwo - powiększenia; zdjęcia przy świetle elektrycznym
-   1911-1919 – wł. Max Hoyer, Schlossstr. 14
 
Thorner Presse, 4.03.1893.

Thorner Presse, 14.12.1893.



 LEMAŃSKI
-  - z Torunia, Łazienna 28
- - od 1923 roku czynny w Chełmnie (zakład pod szyldem Walery i Florian Lemańscy, Chełmno, ul. Hallera 4); zob. Anna Soborska-Zielińska, Chełmno i jego mieszkańcy na starej fotografii, Chełmno 2014


Julius LIEBIG (1808-1868) (Leksykon fotografów;  Zakrzewski, cz. 1, s. 157 nn, 162 nn) – fotograf wędrowny, od 1854 roku prowadził stały zakład; planował wydanie albumu z fotografiami portretów królów polskich (1858).
Jak podaje Danuta Thiel-Melerska w Leksykonie fotografów, Liebig jeszcze w 1 połowie XIX w. wykonywał dagerotypie, stosunkowo długo pracował na srebrnych płytkach, podczas gdy inni fotografowie od dawna wykonywali już odbitki na papierze.
Często zmieniał lokal swojego atelier.
- 1850 – atelier w pobliżu kościoła staromiejskiego, w ogrodzie pana Dröse; wykonywał portrety dagerotypowe, próbki do obejrzenia w księgarni Lambecka
-   adres Neust. 131; dagerotypowe portrety do celów różnych, np. do broszek i medalionów (przyczynek do dziejów biżuterii w toruńskim wydaniu)
-    1852 – Gerstenstr. 131
-    1853 – Breitestr. 86
-    1854 – Badestr. 57, fotografie, dagerotypy
-  1857 – reklamuje fotografie na różnych podłożach: papier, srebro, szkło, płótno (Weichsleinwand), skóra, drewno, kość słoniowa
-  1857, 1858 – Am Alten Schloss 295
-   1858, początek lat 60. XIX w. – Brückenstr. 38 
-  1859, 1860 – wykonuje panotypie (Th.Wochenbl., 26.03.1859); abrotypie i panotypie (Abrotypen, Panotypen)
-  1864 – nowo otwarty zakład w jego domach: Rynek Nowomiejski 146 i Brückenstr. 7
-    mieszka przy Brückenstr. 38, 2 p.
 
Thorner Wochenblatt, 2.05.1865.
Thorner Zeitung, 29.03.1868.


MAHLKE (Zakrzewski, cz. 1, s. 167 – ul. Rabiańska 120)
-  1863 – otwarcie zakładu, Araberstr. 120, w domu gen. Prittwitza
-   1864 – zachwalał najlepsze paryskie aparaty fotograficzne
-  oferował widokówki – z wizerunkami pomnika Kopernika, kościołów: Mariackiego, Świętojańskiego, św. Jakuba, ratusza, zamku krzyżackiego

Thorner Wochenblatt, 1.03.1864.



Johann MEŁNICKI
- Leksykon fotografów: zakład założony w 1908 roku; pierwszy i najstarszy polski zakład fotografii artystycznej
- 1912, 1919 – Mauerstr, 50/52  


CDN.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.