Szukaj na tym blogu

niedziela, 25 maja 2014

SUBIEKTYWNIE - TORUŃSKIE SPACERY FOTOGRAFICZNE



Dwa wątki w jednym poście: TORUŃSKIE SPACERY FOTOGRAFICZNE i święto Bydgoskiego Przedmieścia. W takiej kolejności. Najpierw refleksje związane z fotogramami TSF pokazanymi w Książnicy (filia nr 12, ul. Fałata 35) podczas święta BP. Osobiste. Jutro o święcie w bibliotecznym wykonaniu.

TORUŃSKIE SPACERY FOTOGRAFICZNE to znacznie więcej niż grupa pasjonatów. TSF są niezwykłe z kilku powodów: społecznych, artystycznych, dokumentalnych. W mojej ocenie w takiej właśnie kolejności. Ogromnym atutem grupy jest potencjał jej Członków (artystyczny, kreatywny) i ich WZAJEMNE RELACJE – wzajemnie inspirujące (sama to czuję to, choć jestem tylko sympatykiem), chęć robienia czegoś WSPÓLNIE. A do tego wokół miasta / miejsca, które kochają. Podobnie, jak ja. Sam fakt, że SĄ, jest dla mnie ważny. Panie Zbyszku, GRATULUJĘ raz jeszcze idei i jej (dynamicznej) realizacji.
Ich prace mają wiele walorów – artystycznych, estetycznych, dokumentalnych. Mają też ogromny potencjał, jeśli chodzi o promocję Torunia z artystyczna klasą, m.in. ze względu na emocjonalne, subiektywne podejście do tematu. Póki co, NIEWYKORZYSTANY.

W pracach członków TSF widzę nie tylko świetne obrazy i moje miasto. Widzę też siebie – przez osobiste skojarzenia, które konstruują dzieło sztuki w osobistym odbiorze. Poza tym z mojej profesji (historyk sztuki) wynika „nawyk” odnajdowania kolejnych poziomów znaczeń. Mam też osobniczą łatwość czytania miedzy wierszami i intuicję co do intencji (co czasem utrudnia życie...).
To mój osobisty odbiór. Nie przypisuję Autorom takich intencji. To na tym właśnie polega twórczość i odbiór dzieła sztuki.

[Zbyszek Filipiak]
Przerwana ciągłość i destrukcja, jak w życiu. Trzeba znaleźć inną drogę, obejście, most, łącznik – coś, co pozwoli wrócić do normalności. Co pozwoli załatać czarna dziurę straty i destrukcji. Pewne jest tylko to, że nie zawsze się udaje, bo już nie to, że TRZEBA. Dziś wiem, że jest życie po depresji. Chyba.

[Jacek Bloch]
Jest tu moc i delikatność, elementy trwałe jak opoka (mur) i kruche, przemijające (rośliny). I coś, co spina te dwa światy (kotwy). Estetycznie kompozycja kojarzy mi się z klimatem obrazów Joana Miró.

[Paweł Modliński]
Dwoistość: stare – nowe, białe – czarne, przed – po. I najważniejsze – ostra granica, rozdział, odseparowanie. Jak w zatomizowanym świecie wokół. Tylko granice są tak ostro czytelne. Reguły już niekoniecznie.

[Katarzyna Rubiszewska]
Kapitalnie uchwycone światło tworzy nieziemski nastrój na bardzo ziemsko-prozaicznym podwórku. Transcendencja zeszła na ziemię... Dwa światy w tym błysku światła tworzą jedność – nierealną przecież.

[Katarzyna Rubiszewska]
Moje ulubione. Życie przegląda się w historii. I dominuje nad nią (pies NAD medalionem z historycznej dekoracji kamienicy). Akcja i trwanie, moment i wieki.

[Grzegorz Kazuro]
Znany miś sprzed gmachu d. Dyrekcji Lasów Państwowych z (często uwiecznianego) PRZEDMIOTU stał się PODMIOTEM. Zagląda do obiektywu, ożył. Niemal mruga okiem. (Oczko to już prosta droga do misia barejowego...).

POZDROWIENIA DLA WSZYSTKICH CZŁONKÓW TSF!

1 komentarz:

  1. Co raz to natykam się na TORUŃSKIE SPACERY FOTOGRAFICZNE. Niekiedy byłem blisko decyzji aby - jeśli nie będzie przeciwwskazań - to dołączyć a co najmniej spróbować poznać interesujących ludzi z Nimi związanych.
    - Jednakże taki zestaw fotografii odrzuca mnie.
    Zionie depresją.

    Życie nie jest czarno białe!
    JEST KOLOROWE.
    ...nawet jeśli oferuje nam smutki.

    PS. Mimo zgłoszonego zastrzeżenia doceniam MISIA.
    Zachwycił mnie swoim nostalgicznym spojrzeniem... .

    OdpowiedzUsuń

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.