Szukaj na tym blogu

wtorek, 14 kwietnia 2015

HITY I KITY EKSTRA - MARZEC / KWIECIEŃ 2015



PRZODEM I TYŁEM 
– LOKALNIE – 
DO RZECZYWISTOŚCI 
I DO BYLEJAKOŚCI 
MARZEC / KWIECIEŃ 2015

 
HITY EKSTRA


Tym razem dwa HITY jednocześnie - w wymiarze społecznym, choć dotyczą także tego, co interesuje mnie najbardziej, czyli zabytków.
Pierwsze HIT
owe połączenie obu dziedzin = powstało w naszym mieście Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Oddział w Toruniu. Nie byłoby w tym nic (lub niewiele) nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że jedną z przyczyn naszej konsolidacji jest pospolite ruszenie trochę w duchu niezadowolonych / oburzonych / wściekłych. W tym lokalnym wymiarze - z powodu tego, co dzieje się z zabytkami w naszym „mieście zabytków”. Uruchomił się (kolejny) pozytywny potencjał :-)


Chodzi m.in. o domy z tzw. pruskiego muru (szkieletowe), ostatnio ginące masowo, ale nie tylko. Chodzi o stosunek do zabytków innych niż gotyckie. W odniesieniu np. do (mojego) Podgórza - nawet dawny ratusz nie jest wpisany do Rejestru Zabytków! (ponoć ma to nastąpić niebawem...) Zresztą to nieistotne, skoro w lokalnym wykonaniu i tak nie daje to gwarancji należytej ochrony - vide symboliczny już dom przy ul. Bydgoskiej 50/52

TOnZ-owej grupie pasjonatów chodzi o BUDOWANIE SPOŁECZNEGO ZAINTERESOWANIA dla wartości historycznych, o kształtowanie refleksji nad tym, co należy – i można – zatrzymać. Chcemy zadbać o edukację w tym zakresie - na ile pozwolą siły i możliwości organizacji pozarządowej. Chcemy popularyzować wiedzę o zabytkach RÓŻNYCH OKRESÓW / STYLÓW, także tych młodszego pokolenia, oraz WSZYSTKICH DZIELNIC. Chcemy torunianom (i nie tylko) otwierać oczy na to, co cenne - i piękne - wokół nas, co stanowi nasz wspólny majątek i potencjał, w wymiarach fizycznym (dzieła sztuki) i ideowym - dziedzictwo przeszłości.
Wygląda na to, że znów społecznicy będą wyręczać "zinstytucjonalizowane formy bytu"... - to w kategoriach KITU (generalnego).



Drugie HIT
owe połączenie obu dziedzin =
Toruń wzbogacił się i kilkunastu Społecznych Opiekunów Zabytków. Jestem jednym z nich :-) I choć właściwie niewiele to zmienia w tym, co robię od lat, cieszę się, że znalazłam się w gronie ludzi kompetentnych, pełnych pozytywnej energii i woli działania.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.