Lata
80. XIX w. to epoka fotoplastykonów, których kariera jest wynikiem rozwoju fotografii stereoskopowej. Pod koniec
lat 80. XIX w. fotoplastykony nazywano, podobnie jak po niemiecku, panoramami.
Tego
rodzaju rozrywkę w Toruniu oferowała mechaniczna wystawa sztuki „Podróż wokół Ziemi”,
która stanęła przed bramą Bydgoską (1889). Właściciel D. Dölle zachwalał 3
serie obrazów, m.in. Włochy, Szwajcaria i Francja; pokazywane w pomieszczeniu,
co chroni przed ewentualną złą pogodą. W tym samym roku jedno z wędrownych przedsięwzięć
oferujących „cuda natury” – Ritter’s Museum, obok grup i instalacji
obyczajowych za pomocą figur z wosku, zachwalało międzynarodową panoramę,
zmienianą 2 razy w tygodniu. Z panoramą przyjechał do Torunia M. Heinemann
(1889) i inni. W latach 90. XIX w. coraz bardziej popularna była
Kaiser-Panorama (Panorama Cesarska).
Fragment prasowej reklamy, Thorner Presse, 17.11.1889. |
Za
twórcę fotoplastykonu uznawany jest August Fuhrmann (1844-1925) z Berlina. W latach 80. XIX w. udoskonalił starszą
konstrukcję „salonów stereoskopowych”. Pierwszą
swoją Kaiser-Panorama Fuhrmann otworzył we Wrocławiu w 1880 roku. Był on pomysłodawcą i potentatem w
kwestii wypożyczania przezroczy stereoskopowych – dla 250 europejskich
fotoplastykonów oferował ich ponad 150 tys. Kaiser-Panoramy Fuhrmanna pełniła zadania patriotyczne - miala pobudzać patriotyzm, eksponować potęgę imperium, a podczas I
wojny światowej była dla Niemiec i Austrii narzędziem propagandy. Po upadku
Cesarstwa Niemieckiego Fuhrmann przemianował swoje Kaiser-Panorama na
Welt-Panorama (Panorama Światowa).
Kaiser-Panorama
z Gdańska w auli toruńskiej szkoły dla dziewcząt czynna była codziennie w godz.
10.00-13.00 i 15.00-22.00. W styczniu 1892 roku
Kaiser-Panorama została otwarta w domu dyrektora Banku Prowe, Rynek Nowomiejski
24, gdzie działała co najmniej kilka lat.
Dla
przedsięwzięć tych, potrzebujących energii elektrycznej, istotny był fakt z 1893 roku, kiedy Magistrat udzielił firmie Siemens & Halske z Berlina
koncesji na elektryczne oświetlenie w mieście. Zakładano „urządzenie w Lubiczu”
(elektrownię), a firma Siemens zapraszała wszystkich chcących mieć u siebie
światło elektryczne do podpisania umów.
Fotoplastykon
odnotowany w 1896 roku przy Katherinenstr. 7 (ob. ul. św. Katarzyny)
funkcjonował zapewne w lokalu restauracji Reichskrone pod tym adresem. Od
schyłku lat 90. XIX w. przez kilka lat była czynna Kaiser-Panorama w
Strzelnicy, w 1901 roku zapewne przeniesiona na Brombergerstr. 16-18 (ob. ul.
Bydgoska).
Fotoplastykony
stanowiły część oferty wędrownych „muzeów”-teatrów, jak w 1900 roku, na esplanadzie
Bydgoskiej: Moskauer Panopticum, w trasie po Europie oraz Triumph-Photographie,
gdzie do oglądania były: „Panorama wojskowa z Chin”, „Wojna między
Burami i Anglikami”, „Wystawa Światowa w Paryżu”. Wędrowne fotoplastykony
bywały też w Viktoria Park, na festynach ludowych obok innych atrakcji.
Najbardziej znana i najdłużej działająca toruńska Kaiser-Panorama (Rund-Panorama) mieściła się w restauracji Kaiser-Automat, przy Breitestr. 6 (ob. ul. Szeroka), z wejściem od Maurerstr. (ob. ul. Podmurna), co najmniej od 1906 roku. W tym czasie torunianie znali już od kilku lat żywe fotografie (tj. filmy) przedstawiane w wędrownych teatrach świetlnych. Program fotoplastykonu był tu często zmieniany, pokazywano kolejne regiony i miasta Rzeszy, np. Berlin – ulice i place, pałac królewski, Kaiser Friedrich Museum, pomniki, scenki wojskowe. Była podróż po wschodniej i południowej Afryce, Alpy – piękne widoki górskie, hotele, alpejska kolej żelazna, Rzym i jego sztuka, Watykan i Papież Pius X, Kościół św. Piotra, Konstantynopol, Stambuł, podróż do Paryża – pałace, świątynie, bramy, Łuk Tryumfalny, gdzie w 1871 roku defilowały nasze (tj. niemieckie) wojska, widoki miast Rzeszy nad Renem – w częściach, obrazy z miasta Nowy Jork – ogromne kontrasty, dzielnica milionerów – 5th Avenue, Brodway, Brooklyn, Coney Island itd. W 1908 roku Rund-Panorama była całkowicie oddzielona od Kaiser-Automat i miała własną kasjerkę. I choć był to już okres początku kin stałych w Toruniu, fotoplastykon wciąż cieszył się zainteresowaniem torunian.
Fragment prasowej reklamy Kaiser-Panoramy przy Breitestr. 6. Thorner Presse, 5.11.1908. |
Najbardziej znana i najdłużej działająca toruńska Kaiser-Panorama (Rund-Panorama) mieściła się w restauracji Kaiser-Automat, przy Breitestr. 6 (ob. ul. Szeroka), z wejściem od Maurerstr. (ob. ul. Podmurna), co najmniej od 1906 roku. W tym czasie torunianie znali już od kilku lat żywe fotografie (tj. filmy) przedstawiane w wędrownych teatrach świetlnych. Program fotoplastykonu był tu często zmieniany, pokazywano kolejne regiony i miasta Rzeszy, np. Berlin – ulice i place, pałac królewski, Kaiser Friedrich Museum, pomniki, scenki wojskowe. Była podróż po wschodniej i południowej Afryce, Alpy – piękne widoki górskie, hotele, alpejska kolej żelazna, Rzym i jego sztuka, Watykan i Papież Pius X, Kościół św. Piotra, Konstantynopol, Stambuł, podróż do Paryża – pałace, świątynie, bramy, Łuk Tryumfalny, gdzie w 1871 roku defilowały nasze (tj. niemieckie) wojska, widoki miast Rzeszy nad Renem – w częściach, obrazy z miasta Nowy Jork – ogromne kontrasty, dzielnica milionerów – 5th Avenue, Brodway, Brooklyn, Coney Island itd. W 1908 roku Rund-Panorama była całkowicie oddzielona od Kaiser-Automat i miała własną kasjerkę. I choć był to już okres początku kin stałych w Toruniu, fotoplastykon wciąż cieszył się zainteresowaniem torunian.
(Z mojej najnowszej książki
„TORUŃSKIE TEATRY ŚWIETLNE, CZYLI KINA, WYTWÓRCZOŚĆ
FILMOWA
I MIEJSCOWE GWIAZDY 1896-1939.
O kulturze czasu wolnego dawnych torunian”)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz