Warto przypomnieć i polecić, nie tylko torunianom, książkę MARIANA DORAWY „Organy Torunia i
okolicznych kościołów”. Nasza wiedza o zabytkowych organach zwykle jest niepełna i - w zależności od profesji - dotyczy: muzyki (instrument muzyczny), sztuki (prospekt), techniki (wykonanie), historii instrumentu.
Jak we wprowadzeniu pisze prof. Marian Arszyński, książka „z jednej strony uzupełnia w sposób znaczący dotychczasowy, dość skromny stan badań nad zabytkowymi organami w Polsce. Dokumentuje bowiem w sposób wysoce profesjonalny historię powstania, strukturę i stan zachowania dużego, szerzej dotąd nie znanego zespołu instrumentów, dokonując jednocześnie analizy określającej ich najistotniejsze wartości. Walor tej dokumentacji podnosi dodatkowo poprzedzający ją zwięzły zarys historii organów w Europie. Tworzy on bowiem tło porównawcze, umożliwiające lepsze zrozumienie problematyki technicznej i artystycznej instrumentów objętych wyżej wspomnianą dokumentacją, z także obiektywną oceną ich wartości. (...)
Z drugiej strony praca ta posiada też duży walor
popularyzatorski. Przede wszystkim ujawnia fakt zachowania w Toruniu i jego
okolicy dużego zespołu cennych instrumentów organowych, co stanowić będzie z
pewnością jego skuteczną rekomendację w środowisku muzycznym i na rynku
kwalifikowanej turystyki kulturalnej. Spełni też rolę swoistego przewodnika po
tym zespole. Nadto przyczyni się niewątpliwie do wzrostu zainteresowania
szerszej publiczności muzyką organową odtwarzaną na zabytkowych instrumentach.
Konkludując można więc wyrazić przekonanie, że lektura
tej publikacji dostarczy czytelnikowi wiele różnorakich, ale zawsze ciekawych i
pożytecznych informacji. Jej autor, który dał się już niejednokrotnie poznać
nie tylko jako czołowy w kraju badacz i konserwator organów, ale również jako
twórca wielu wysoko ocenianych opracowań organologicznych, wtajemniczy go
bowiem w szczegóły słabo na ogół znanej problematyki technicznej i artystycznej
instrumentów, które od zawsze imponowały niebywałą pomysłowością i mechaniczną
sprawnością swych mechanizmów, fascynowały niezwykłą ekspresją efektów
muzycznych i zachwycały pięknem swej architektonicznej obudowy i jej
ornamentyki”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz