Szukaj na tym blogu

sobota, 18 czerwca 2016

BP-ŚWIĘTOWANIE PRZEZ SPACEROWANIE

Najbardziej pożądaną formą BP-świętowania (czyli 7. święto Bydgoskiego Przedmieścia) z propozycji biblioteki przy ul. Fałata 35 był spacer „Sienkiewicz w szkolnym zagłębiu”, czyli szlakiem szkół BP, dawnych i współczesnych. Zamiast zaplanowaną godzinę, spacerowaliśmy i rozmawialiśmy ponad dwie :-)

Na Wydziale Sztuk Pięknych.

Zajrzeliśmy do wnętrz obu dawnych seminariów nauczycielskich, czyli do Wydziału Sztuk Pięknych i Wyższego Seminarium Duchownego. Szczególnie dziękujemy ks. Leszkowi Stefańskiemu, rektorowi WSD, który bardzo życzliwie potraktował BP-świętujących zwiedzaczy. Mogliśmy wejść do obu kaplic, na parterze i na drugim piętrze, poczuć przestrzeń i atmosferę gmachu.

Już w Seminarium.

Fajne ujęcie, choć w biegu... - obraz w obrazie :-)

Z górnej kondygnacji podziwialiśmy piękny widok na zielony dziedziniec między WSD a Nowym Centrum Dialogu (tu m.in. Biblioteka Diecezjalna), no i mogliśmy spojrzeć z wyższością :-), tj. z góry, na patrona naszej wycieczki – wielkiego Henryka S.

Nie wszyscy torunianie wiedzą, że na dziedzińcu za zabytkowym gmachem Seminarium jest pomnik Sienkiewicza, z 2012 roku, z cytatem mistrza: „Kościół jest stróżem przeszłości, piastunem teraźniejszości i siewcą przyszłości”.

Na finał rozlosowaliśmy książ(ecz)ki: „Krzyżacka ORBIta” (z autografem Senatora Jana Wyrowińskiego) i przewodniki wydane – i podarowane nam – przez najlepszy sklep z pamiątkami Emporium (o Toruniu - nowe, uzupełnione wydanie i te o BP). „Maszynę losującą” dzielnie obsługiwała Zuzia. „Ku pamięci” zrobiliśmy fotkę uczestników z książeczkami przed pomnikiem patrona ulicy, która kiedyś nazywała się Schulstrasse, bo zlokalizowano tu „szkolne zagłębie”.

Fotorelacja mocno ograniczona, bo służyłam głównie innym funkcjom, jako gadacz :-) , zdjęcia tylko w biegu.

Zwiedzanie na kółkach, czyli rolkowy rajd szlakiem knajp, nie wytrzymało konkurencji wielkiego rajdu Nightskating i towarzyszącym mu warsztatom. Wcale się nie dziwię.
Byłam pod zegarem (wciąż zepsutym), czekałam...
Może więc będziemy preferować jednak piesze spacery zabytko-poznawcze – w końcu marsz to też forma ruchu
:-) (rajd rolkowy miał połączyć sport i poznawanie).

Dziękuję za dzisiejsze BP-świętowanie.
Do przyszłorocznego święta BP!

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.