Szukaj na tym blogu

środa, 11 stycznia 2017

KOŚCIELNE WĄTKI Z CIEKAWYM TŁEM - 2

Ciąg dalszy kościelnych wątków z ciekawym tłem dotyczy kościoła Świętojańskiego, fotografie także ze zbiorów Książnicy Kopernikańskiej.


Cenne jest zdjęcie ukazujące średniowieczną kołatkę wysokiej klasy artystycznej (około połowy XIV w., ob. w Muzeum Okręgowym, jako depozyt) w miejscu jej funkcjonalnego przeznaczenia, choć pierwotna lokalizacja w tym kościele była inna; nie jest znana. Może miały to być drzwi zachodnie, przed budową nowej wieży? (1. tercja XV w.).


Lubeckiej roboty kołatkę wiązano hipotetycznie z warsztatem Hansa Apengetera. O mistrzu więcej w artykule Moniki Jakubek-Raczkowskiej (Gotycki świecznik z bazyliki Mariackiej w Kołobrzegu. Nowe spojrzenie na warsztat mistrza Jana Apengetera), w SHS-sowej książce z wielotomowej już serii Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce. Polecam!




Dawny ołtarz główny z obecnej katedry zapewne znany większości toruniofilów, tu kolejne jego ujęcie. Odnoście do tegoż ołtarza polecam ciekawy artykuł Bartłomieja Łyczaka (Dawny, barokowy ołtarz główny w kościele Świętojańskim w Toruniu i jego przekształcenia), w SHS-sowej książce o katedrze "na nowo" po wielkim programie konserwacji i restauracji, z serii Dzieje i skarby kościołów toruńskich. (W przygotowaniu książka o kościele dominikanów.)



Zainteresowanych poznawaniem Torunia sprzed stulecia, 
także archiwalnych fotografii,
zachęcam do lektury jeszcze innej książki SHS-sowej,
całkiem niedawno wydanej = HISTORYZM...
Do dzieła! = do lektury! 😊


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.