Szukaj na tym blogu

czwartek, 9 marca 2017

NA MARGINESIE LEWOBRZEŻNYCH KWEREND (SERIA PODGÓRZ)



Podczas pracy w archiwum bywa, że szukasz jednego, znajdujesz co innego 😊. Trafiasz na interesujące cię zapiski, odwracasz kartę, a tam… – niespodzianka, bo na przykład dokument na odwrocie wtórnie wykorzystanych róóóżnych kart, druków i kartek.

Herb Podgórza
(atrybuty św. bp. Mikołaja o bardzo czytelnej formie).
Fragmenty dokumentów
z Archiwum Państwowego w Toruniu.

Bywało, że stare niemieckie druki służyły w latach międzywojennych do różnych zapisów i dokumentów, podobnie jak później kartki żywnościowe z okresu okupacji hitlerowskiej wykorzystywane także jako podłoże oficjalnych, urzędowych dokumentów polskich już po wyzwoleniu.
Ta jedna kartka ze zbiorów prywatnych.
Na odwrocie świadectwo szczepienia
z... połowy 1946 roku (!).




Przegląd sporej liczby dokumentów przeróżnych pozwolił też obejrzeć / zgromadzić mini galerię herbów Podgórza z urzędowych pieczęci, a przy okazji – także herbów Torunia (te ostatnie zdecydowanie bardziej znane). Galeria niżej.

Podgórz


Mój ulubiony herb, a właściwie jego bohater - z kapitalną miną 😉
 

Toruń

Fragment papieru firmowego firmy szklarsko-artystycznej Emil Hell.
Ale są też pocztówki wydane przez Emila Hella...
(np. tu i tutaj).

Wojenne herby miasta.
a



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.