Szukaj na tym blogu

czwartek, 2 marca 2017

RYSUNKI ZE STAREJ KOLEKCJI = NOWA KSIĄŻKA


Nowa pozycja = obowiązkowa
w biblioteczce każdego toruniofila!


Co do treści gwarancję jakości daje duet autorów o nazwisku znanym w historyczno-sztucznym świecie. Teresa i Jacek odszukali, przeanalizowali i opisali kilkadziesiąt rysunków i rycin ze zbioru pastora Haselaua, czyli „dwa w jednym” (posługując się slangiem reklamy 😉) = oprócz katalogu dzieł plastycznych dali przyczynek do wiedzy na temat toruńskiego kolekcjonerstwa XVIII i XIX w. A w tej kwestii jest jeszcze sporo do zrobienia.


Dla zachęty kilka ilustracji z książki –  wszyscy poznają?
(+ moje dodatki = edu-uzupełnienia 😊)

Ambona z kościoła
staromiejskiej gminy ewangelickiej
(ob. Jezuitów).

Niżej = zegar kazalnicowy (1757 r.) z tegoż kościoła
i tej ambony,
służący do odmierzania czasu kazania
(Muzeum Okręgowe w Toruniu).
za:
http://kujawsko-pomorskie.ngo.pl/wiadomosc/357057.html


Chrzcielnica z kościoła j.w.

Niżej wnętrze kościoła z lat 40. XX w.,
z chrzcielnicą przed ołtarzem
(jeszcze niżej zbliżenie).
Czasza chrzcielnicy obecnie jest
w zbiorach Muzeum Okręgowego.
Fot. ze zbioru Marii Błęckiej.



Studnia Kopernika
w wersji rysunkowej
z kolekcji pastora Haselaua.

Niżej - w wersji ryciny z 2 połowy XIX w.,
za: KPBC




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.