Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 5 września 2016

ROCZNICA ANDRZEJOWA

Andrzej R. Skowroński obchodzi jubileusz 50-lecia pracy i z tej okazji zaprasza na specjalną i jedyną wystawę (Mała Galeria Fotografii ZPAF, ul. Różana 1, 7 IX, godz. 18.00).

Fotografie Andrzeja

Poczuwam się do zaproszenia wszystkich toruniofilów oraz miłośników i praktyków fotografii (w tym gronie poczyniłam w ostatnim czasie spore znajomości :-) ). Bo Andrzej to nie tylko mistrz obiektywu, ale także człowiek-instytucja, chodząca koniunkcja kilku wartości i znaczeń: profesjonalista (to lubię!) + pasjonat + Toruń + człowiek otwarty na innych.
Nasza współpraca dotyczy SZTUKI, w moich czasach muzealnych głównie „sztuk mniejszych”, czyli rzemiosła artystycznego, którym zajmowałam się przez lata. Dzieła sztuk użytkowych są trudne do fotografowania, trudniejsze niż np. malarstwo. Andrzej z każdego starego przedmiotu, czasem o walorach niekoniecznie najwyższych lotów, potrafił wydobyć duszę, którą ja dostrzegałam oczyma historyczki sztuki. To sztuka :-)
Naszym wspólnym, wielkim wyzwaniem było pierwsze od ponad 70 lat opracowanie dziejów sztuki Torunia. Andrzej dwoił się i troił, wspinał się specjalnie na ten cel ustawionych rusztowaniach, latał samolotem – i wywieszał się zeń, żeby zrobić zdjęcia… (to były czasy przed epoką dronów :-) ).
Praca nad książką była swego rodzaju przygodą. Dla mnie tym bardziej, że występowałam w kilku rolach: inicjatorki, koordynatorki, czegoś w rodzaju redaktorki naukowej (choć bez oficjalnego tego faktu uwiecznienia), załatwiałam prawno-formalności (m.in. za Wydział Kultury...), stawałam na głowie w kwestiach promocji przedsięwzięcia itp. itd. 
Andrzej był autorem większości zdjęć zamieszczonych w tej książce („Dzieje sztuki Torunia”), przygotowanej staraniem Toruńskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Dostaliśmy za nią kilkanagród, o które mniejsza…, bo największą nagrodą była satysfakcja :-) I poczucie wspólnoty, zjednoczenia w działaniu. Mam nadzieję, że nie tylko dla mnie…
Zawsze Andrzej pomagał – NAJlepszym tego przykładem są liczne publikacje Toruńskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki.



Żeby poznać Jego artystyczne oblicze – trzeba przyjść na wystawę. Bo fotografowanie dzieł sztuki to tylko jedna z Jego profesji / pasji. Równie świetnie fotografuje otaczająca nas naturę i codzienność.
Bez względu na problemy (które najczęściej stwarzają niezbyt mądrzy ludzie), robienie w pracy tego, co się lubi, to ogromny bonus. Andrzeju, jesteś mistrzem tej sztuki. Jesteś mistrzem dla licznych studentów, z którymi dzieliłeś się swoją pasją. Jesteś mistrzem w kategorii torunio-fotografii. Jesteś Mistrzem dla mnie. Gratuluję Andrzeju pięknego jubileuszu!


Na koniec trochę prywaty. Żałuję, że mojego jubileuszu (choć „tylko” 30. niebawem) nie mogę obchodzić w pracy, która była moim życiem, czyli w Muzeum. Ale spoko, są też „inne życia” :-)
Czasem wymuszona zmiana otwiera inne światy. Trzeba ich bezustannie poszukiwać, chłonąć, pracować (nad sobą). Bo to, co najważniejsze, jest w nas.

1 komentarz:

  1. Piękny wpis, piękna rocznica Andrzeja R.Skowrońskiego. Gdy praca zawodowa jest miłością czas płynie szybko i szczęśliwie. Mam to szczęście i wiem o czym piszesz. Gdy poczułam się zagrożona utratą mojej kochanej pracy poszukałam odskoczni i tak znalazłam fotografię. Fotografia była ze mną od zawsze, ale tak inaczej...teraz stała się moim życiem, miłością alternatywą na problemy. Dzięki niej poznałam wielu bardzo ciekawych, nietuzinkowych ludzi między innymi Ciebie Kasiu, Andrzeja R Skowrońskiego, Jacka Szczurka, Zbyszka Filipiaka, całe TSF oraz wiele jeszcze innych cudownych zakręconych pozytywna energią ludzi. Pozdrawiam i gratuluję :-)

    OdpowiedzUsuń

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.