Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 6 lutego 2017

INFRASTRUKTURA PODGÓRZA (SERIA PODGÓRZ)

Podgórz przed przyłączeniem do Torunia (1938) był samowystarczalny w dziedzinie infrastruktury. Na początku XX w. wybudowano na Kluczykach stację wodociągów i zakład gazowniczy ze zbiornikiem (1908).

Archiwum Państwowe w Toruniu.

W pracach dotyczących tych zakładów w 1930 roku uczestniczyła m.in. Fabryka Konstrukcji Żelaza Przemysław Winiarski, „z miasta” oczywiście. Kapitalny jest nagłówek papieru firmowego, z panoramą Torunia w tle, co nieco fantastyczną (ale z rozpoznawalnymi elementami) + mocno fantastyczną wizją zabudowań zakładu Winiarskiego.


Wcześniej w Kluczykach były młyn wodny, staw i struga, ogród wycieczkowy – w 2. połowie XIX w. miejsce rekreacji dla torunian. Po wybudowaniu linii kolejowej do Bydgoszczy (1861) ulokowano tam przystanek kolei żelaznej. Jeszcze a propos Kluczyków – natknęłam się też na plan ze szkołą ulokowaną w narożniku ulic Poznańskiej i Kluczyki (niezrealizowany).

Torunian i podgórzan dzieliła i łączyła Wisła – przeprawom służył most kolejowo-drogowy (1870-1873) oraz różne jednostki pływające. W latach 20. XX w. podejmowano próby z komunikacją autobusową na lewobrzeże, jednak na krótko:
--- 1924 – między dworcami: Toruń Miasto – Toruń Główny, 
--- w 1926 roku Podgórz Rynek – dworzec Miasto (Pomorska Fabryka Samochodów, Motorów i Maszyn Bracia Cierpiałkowscy).

Fot. ze zbioru Marii Błęckiej.
Wraz z oddaniem do użytku nowego mostu drogowego (1934) uruchomiono linię tramwajową na dworzec Główny, a po obu stronach mostu ustawiono nowoczesne wiaty przystankowe (proj. inż. arch. Zbigniewa Wahla).

CZY WIESZ, ŻE?

W Podgórzu w latach osiemdziesiątych XIX w. myślano o wybudowaniu szpitala? Na jednym z planów tzw. starej szkoły (ul. Poznańska 127) zaznaczono teren dla budynku lecznicy.

To, według mojej wiedzy, pierwsza informacja o tego rodzaju placówce w Podgórzu. Czy po idei samej i planach nastąpił etap projektowania budynku? Dlaczego szpital nie powstał? Pewnie z powodów, jak zawsze – zabrakło pieniędzy…

Na Podgórz mogły jeździć trolejbusy – otwarcie linii rozważano w momencie oddania do użytku nowego mostu drogowego. Ostatecznie wybrano tramwaje (zwane kiedyś „koleją elektryczną”).


W oficynie domu Fabryki Wód Mineralnych i Rozlewni Piwa Jan Serafin (ul. Poznańska 97, budynek niezachowany), podczas okupacji hitlerowskiej mieszkała rodzina Zakrzewskich – z młodym Tadeuszem, później zasłużonym podgórzaninem i torunianinem. 

(Tu impresja na temat miejsca PO tym budynku.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.