Szukaj na tym blogu

środa, 8 stycznia 2014

TRZĘSIENIE ZIEMI W TORUNIU? (KALENDARIUM CODZIENNOŚCI)




Kiedyś to bywały zimy! Jak 144 lata temu, w 1870 roku. Z początkiem stycznia „Gazeta Toruńska” donosiła o swoistym curiosum – dla żeglugi na Wiśle o tej mroźnej porze ewenementem jest fakt, że onegdaj zawinęła tu z Gdańska szkuta z węglami, przeznaczonymi dla składów pana A. Mazurkiewicza.
Pod koniec tego miesiąca mróz był tak siarczysty, iż przeprawa przez Wisłę „na wszystkich punktach główniejszych” odbywała się po lodzie.
Już w lutym z wielu miejsc dochodziły informacje o... trzęsieniach ziemi! Podczas ostrych mrozów z hukiem pękała ziemia i „rozstępowała się głębokiemi i szerokiemi szczelinami”. Prasa uspokajała: to tylko skutek niskich temperatur, a nie zjawisko wulkaniczne.
Musiała ta zima dać się we znaki także użytkownikom kolei, bo władze postanowiły, że na przyszłą zimę opalane mają być wszystkie wagony na kolejach żelaznych pruskich. Decyzja trafna, acz co nieco spóźniona, bo podjęta w marcu...


Śnieg - wersja z ubiegłej zimy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O mnie

Moje zdjęcie
TORUNIARNIA i TORUNIARKA – jak firma i jej przedstawicielka. Tak właśnie ma być. Toruń to moja „firma”, na rzecz której pracuję od lat. Ten drugi neologizm – co do genezy analogicznie jak szafiarka. Toruniarką jestem od dawna. A zacięcie edukacyjne i przymus działania na rzecz dobra wspólnego należą do katalogu moich (licznych) wad. Jestem historykiem sztuki, zabytkoznawcą, regionalistką, muzealniczką (raczej byłam; zwolniona po ponad 26 latach pracy w Muzeum Okręgowym, zob. http://forum.pomorska.pl/mobbing-w-torunskim-muzeum-dyrektor-to-nas-nie-dotyczy-t92558/). Pracuję społecznie w Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Będzie o: kulturze i sztuce Torunia, o zabytkach, rzemiośle artystycznym i wątkach obocznych. Także o mojej dzielnicy – Podgórzu. Rzeczy nowe, stare, wnioski, refleksje i pytania. Oby ciekawe... /TORUNIARKA – Katarzyna Kluczwajd/ https://www.facebook.com/katarzyna.kluczwajd Blog nie mógłby zaistnieć bez prac Andrzeja R. SKOWROŃSKIEGO – najlepszego fotografa dokumentalisty sztuki toruńskiej i w Toruniu. Andrzej ma zdjęcie każdego miejscowego zabytku i ciekawego miejsca, a jego ogromny album jest zawsze otwarty dla badaczy, tak jak On – dla przyjaciół.